Beleggers Belangen Live

DWS | Charme van dividendbeleggen (met twee parameters)

Christian Slagter-Koster

De sterke prestaties van de Nasdaq over de afgelopen decennia tonen aan dat dividendaandelen niet altijd de beste keuze zijn. Toch DWS ziet kansen.

Uit onderzoek blijkt dat Amerikaanse technologieaandelen nog altijd de voorkeur van fondsmanagers genieten en ook DWS ziet in sommige segmenten kansen. Tegelijkertijd wijzen de analisten erop dat de sector kwetsbaar is voor een economische vertraging en renteverhogingen.

Bekijk ook het dossier dividendbeleggen

In dat licht bezien lijken obligaties een aantrekkelijk alternatief, maar DWS vindt dat dividendaandelen beter beschermd zijn tegen inflatie, ervan uitgaande dat de betrokken bedrijven prijsverhogingen kunnen doorberekenen aan hun klanten.

Waarom nu dividendaandelen

Naast de actuele economische omstandigheden zijn er volgens DWS nog een aantal belangrijke redenen om in dividendaandelen te beleggen. Allereerst geeft een voortdurende dividendstroom het signaal af dat een bedrijf verwacht ook in de toekomst voldoende winst te realiseren. Ook zijn dividenduitkeringen vaak terugkerend en verlagen bedrijven deze liever niet, om gezichtsverlies te voorkomen.

Verder denkt DWS dat de relatief hoge koers-winstverhoudingen en marges op hetzelfde niveau blijven of zelfs verder stijgen. In dat geval lijken koersstijgingen beperkt en kan de vraag naar dividendaandelen toenemen. Sectoren die zich richten op ESG kunnen volgens DWS interessante dividendspelers herbergen. De energiesector ziet er volgens de analisten aantrekkelijk uit vanwege een bovengemiddeld dividendrendement.

Wel wijst DWS op het risico dat deze sector de komende jaren te maken kan krijgen met nieuwe regelgeving. DWS adviseert bij de selectie van dividendaandelen te letten op twee parameters: een dividendpercentage van 1 tot 6 en een uitbetalingspercentage van 30 tot 80.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert