Er is geen magische formule om de omzetgroei van Paypal in een hogere versnelling te zetten. Door het stellen van meer realistische doelen en de focus op het uitbouwen van de vrije kasstroom, gaat het betaalbedrijf echter toch het geduld van beleggers belonen.
In minder dan twee maanden heeft Paypal (PYPL) twee kansen laten liggen om het vertrouwen van beleggers terug te winnen. Op 25 januari organiseerde het bedrijf een innovatiedag, die volgens nieuwe topman Alex Chriss de wereld versteld zou doen staan. In plaats daarvan daalde de koers met bijna 4% omdat het al overduidelijk was dat de onderneming nieuwe initiatieven moest ontvouwen om het gemak voor online aankopen te verbeteren en om de marge bij white label-divisie Braintree op te krikken.
Bedrijfsomzet steeg
Een maand later reageerden beleggers ook teleurgesteld op de jaarcijfers. In het vierde kwartaal verwerkte Paypal $409,8 mrd aan betalingen. Dat is 15% meer dan een jaar eerder. De bedrijfsomzet steeg met 9% naar $8,0 mrd en de aangepaste winst per aandeel veerde met 19% op naar $1,48. Beleggers hadden echter vooral oog voor de toenemende margedruk en de matige vooruitzichten.
Verkeerde indicator
De operationele marge lag in het seizoensmatig sterke vierde kwartaal met 23,3% slechts 39 basispunten hoger dan in de voorgaande drie maanden. De relatief sterke groei van merkloze activiteiten lijkt ook in het nieuwe jaar een rem op de margeverbetering te zetten. Het transactievolume in dit segment liep vorig jaar met 30% op. Bij activiteiten onder eigen Paypal-merknaam was die groei slechts 6%. Ook de voorspelling dat de aangepaste winst in 2024 grofweg in lijn ligt met de $5,10 per aandeel van vorig jaar kwam hard aan.
Beleggers rekenen de onderneming echter op de verkeerde indicator af. De vrije kasstroom is voor het betaalbedrijf aanzienlijk belangrijker dan de aangepaste winst. Dit geeft aan hoeveel Paypal kan doorschuiven richting aandeelhouders. Naar verwachting neemt de vrije kasstroom in 2024 toe van $4,2 naar $5,0 mrd. Al die middelen worden gebruikt voor de inkoop van eigen aandelen.
Advies aandeel Paypal op ‘kopen’
Rekening houdende met de netto-kaspositie van $6,0 mrd zouden in dit tempo alle uitstaande aandelen in twaalf jaar worden opgekocht. Alleen al door de inkoop van eigen aandelen gaat de groei van de vrije kasstroom per aandeel de komende jaren stevig doorschakelen. Bovendien neemt de kans op meevallers toe (zie kader), terwijl de nieuwsstroom rondom het aandeel de afgelopen weken steeds positiever wordt. Ondanks een matig begin van 2024 is het aandeel Paypal op het huidige niveau absoluut koopwaardig.
Paypal in cijfers | 2024 (schatting) | 2023 |
Omzet | $32.000 mln | $29.771 mln |
Aangepaste winst | $5.800 mln | $5.646 mln |
Vrije kasstroom | $5.000 mln | $4.220 mln |
Voorzichtige benadering schept ruimte voor meevallers
Het aantal actieve gebruikers van Paypal daalde vorig jaar met 2% naar 426 miljoen. De daling onderstreept dat de onderneming het groeiaura volledig is kwijtgeraakt. Tot begin 2022 mikte het bedrijf op 750 miljoen gebruikers in 2025. Dit soort overambitieuze doelstellingen vormden in het verleden een voedingsbodem voor tegenvallers. Topman Alex Chriss legt de lat juist zo laag mogelijk. In de prognose voor 2024 is bijvoorbeeld nauwelijks rekening gehouden met een bijdrage van de initiatieven die op de innovatiedag zijn aangekondigd. De winstprognose wordt pas aangepast als een nieuw product of nieuwe dienst zich in financieel opzicht echt bewijst. Dankzij die nieuwe benadering is de kans op financiële meevallers in 2024 aanzienlijk groter dan in eerdere jaren.
De auteur heeft een positie in Paypal