Beleggers Belangen Live

Neways groeit door auto’s en chips maar winst valt tegen

Man driver using smart self-driving car control system on a hand phone. Futuristic driving technology concept .

Zoals verwacht heeft Neways een hogere omzet behaald in de eerste zes maanden. De lagere winst was echter een onaangename verrassing.

De omzet van Neways is in het eerste halfjaar met 7,1% gestegen, naar €264,5 mln. De groei kwam met name uit de halfgeleider– en autosector. De opkomst van de elektrische auto zorgt voor extra verkopen.

Een probleem is echter dat de groei niet gelijkelijk verspreid is over alle vestigingen. Neways is actief in zes landen, en beschikt in een aantal daarvan over meerdere vestigingen. Sommige locaties kampten met overbezetting, terwijl andere onderbezet waren. Om deze onevenwichtigheid op te lossen heeft het bedrijf kosten moeten maken die op de winst drukken.

Lagere winst

Mede door deze problemen daalde de nettowinst met 25,0% naar €5,1 mln (€0,42 per aandeel). Andere factoren die een rol speelden bij deze daling waren investeringen voor nieuwe producten en aanpassingen als gevolg van veranderde boekhoudregels. Deze lagere winst had ik niet verwacht, en beleggers ook niet. Het aandeel verloor dan ook zo’n 10% nadat de cijfers bekend waren gemaakt.

Ook de cashflow van Neways was matig. Om de groei te financieren was er meer werkkapitaal nodig, en dat is ongunstig voor de kaspositie. Ook de groeiende verkopen aan de autosector hebben de kasstroom negatief beïnvloed. De betaaltermijnen in die sector zijn langer, waardoor rekeningen langer open blijven staan.

KERNCIJFERS
In € mln 2019 (t) 2018 2017 2016
Omzet 540,0 506,8 438,7 393,2
Nettowinst 12,0 14,4 9,9 9,7
Wpa (in €) 1,00 1,20 0,86 0,85

Taxaties

Voor het komende halfjaar rekent Neways op een hogere winst dan in het eerste halfjaar. Opvallend is dat het bedrijf niet zegt dat de jaarwinst hoger zal uitvallen dan in 2018. Na de lage winst in de eerste jaarhelft ga ik daar ook niet meer van uit. Ik reken nu op een winst per aandeel van €1,00, terwijl ik eerder uitging van €1,30. De organisatorische haperingen worden als het goed is opgelost, waardoor de winst volgend jaar hoger moet kunnen uitvallen. Voorzichtigheidshalve verlaag ik wel de taxatie voor 2020 van €1,35 naar €1,25. De k/w is ongeveer 11, en op basis van de wpa-schatting voor volgend jaar is het minder dan 10. Dat is laag.

Advies Neways

Of het aandeel koopwaardig is hangt ervan af of je vertrouwen hebt in het bestuur wat betreft de organisatorische verbeteringen die voor hogere winst zouden moeten zorgen. De omzetgroei is er in ieder geval. Ik zie op dit moment geen reden om er geen vertrouwen in te hebben. Ik herhaal daarom mijn koopadvies. Als het volgende keer toch tegenvalt, zal dit waarschijnlijk veranderen.

Omzetstijging dit jaar, en dan?

Het orderboek stond op 30 juni op €342,6 mln, een toename van 13.9% ten opzichte van zes maanden eerder. Dit is een sterke indicator dat de omzet ook in de tweede helft van het jaar zal groeien. Neways geeft aan dat bij de toename van orders de elektrische auto een belangrijke rol speelt. Of de groei ook de komende jaren zal doorzetten is niet met zekerheid te zeggen, omdat de stand van zaken van de wereldeconomie daarbij van belang is. De afgelopen jaren geven bij Neways in ieder geval een reden om optimistisch te zijn. Ook zal de ontwikkeling van de elektrische auto waarschijnlijk minder conjunctuurgevoelig zijn. Ook voor de halfgeleidersector zijn er bepaalde trends die niet zomaar stil zullen vallen, zoals de opkomst van kunstmatige intelligentie en het internet der dingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert