Beleggers Belangen Live

L’Oréal verrast in het eerste kwartaal

L’Oréal  ging in 2016 voortvarend van start. In het oog springt vooral de snelle stijging van de autonome omzet (zonder buitengewone posten en wisselkoerseffecten) bij de divisie Consumentenproducten, de ‘gewone’ make-up-, haar- en huidverzorgingsproducten van de merken L’Oréal Paris, Maybelline en Garnier. Die omzet steeg met 3,9%. Over heel 2015 was dat 2,5% geweest en in het eerste kwartaal van 2015 1,7%. Deze cijfers zijn belangrijk omdat de divisie met €3,1 mrd ongeveer de helft van de kwartaalomzet van het bedrijf binnen brengt. Grotere groeiers zijn de divisies L’Oréal Luxe (+5,5%) en Actieve Cosmetica (+4,5%), maar die kenden in vorige kwartalen een nog hoger omzettoename. Ook bij de divisie Professionele Producten (voor kappers) is het wel eens harder omhoog gegaan (+2,5%). De autonome omzet van alle divisies samen steeg met 4,2% en de totale omzet met 1,7%, naar €6,6 mrd.

Bekijk de detailpagina van L’Oréal

De groeiversnelling bij Consumentenproducten kwam vooral uit Noord-Amerika, waar de totale autonome omzet met 4,3% steeg, tegen 3,5% over heel 2015 en 2,4% in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In West-Europa was dit 2%. De Franse thuismarkt stagneert zelfs. West-Europa maakt ongeveer eenderde van de omzet uit. De opkomende markten zijn met 40% belangrijker. Zij groeiden met 6,1% voortvarend, ondanks stagnatie in het belangrijke Hongkong.

Lees ook: L’Oréal in impasse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert