Het Duitse Leifheit herstelde sterk, gemeten vanaf het dieptepunt in oktober vorig jaar, met in 2019 een koerswinst van ruim 25%.
Het in 1959 opgerichte bedrijf achter de felgroen gekleurde huishoudelijke producten en het (weegschaal)merk Soehnle rapporteerde een licht lagere omzet van €234,2 mln over 2018 (2017: €236,8 mln).
Extra investeringen
Het ebit-resultaat daalde zoals verwacht fors, van €18,8 mln naar €13,1 mln. Dat kwam met name door negatieve valuta-effecten en hogere grondstofkosten. Wel toonde Leifheit, dat meer gaat investeren in Oost-Europa en digitalisering, zich optimistisch over het lopende boekjaar. Het bedrijf voorspelde een groei van 3-4% in 2019. Het ebit-resultaat komt door de extra investeringen naar verwachting uit op €9-10 mln. Het dividend blijft net als de voorgaande jaren stabiel op €1,05. Dat biedt een mooi rendement van 4,9%. De nagenoeg schuldvrije balans geeft vertrouwen en geeft Leifheit veel flexibiliteit. Het advies is ‘houden’.