Nadruk op merkbeleving betaalt zich uit voor JDE Peet’s
JDE Peet’s is na Nestlé de marktleider op het gebied van koffie. Onder andere Douwe Egberts (Nederland), Jacobs (Duitsland) en L’Or (Frankrijk) behoren tot de merkenportefeuille. Het bedrijf heeft die portefeuille in de loop van de jaren via diverse overnames opgebouwd.
In 2013 werd Douwe Egberts overgenomen door de JAB Holding. JAB had toen al een groot belang in de koffietak van Mondelez, waaronder Jacobs viel. Daarnaast had JAB in 2012 een meerderheidsaandeel verworven in Peet’s Coffee. Een aardig detail is dat Alfred Peet, die in 1966 de eerste Peet’s vestiging opende in de VS, Nederlandse roots had.
Lees ook Wissel in de Duurzame portefeuille
Na het samenvoegen van al die verschillende bedrijven ging JDE Peet’s op 29 mei 2020 naar de beurs in Amsterdam.Via JAB Holding is de familie Reimann grootaandeelhouder in JDE Peet’s. In 2024 nam JAB de aandelen in JDE Peet’s over die Mondelez had verkregen uit de afsplitsing van de koffietak, waarmee het belang van JAB op 68% kwam. De familie Reimann heeft haar kapitaal verkregen uit het bedrijf Benckiser en investeert vooral in consumentengoederen.
Schaalgrootte
De geschiedenis van JDE Peet’s laat zien dat op de koffie- en theemarkt schaalgrootte belangrijk is. Het is daarbij opvallend dat de aanpak van JDE Peet’s duidelijk verschilt van die van marktleider Nestlé. Nestlé heeft naast koffie ook andere activiteiten zoals chocola, voeding en water, terwijl JDE Peet’s zich puur richt op koffie en thee. Nestlé heeft de merkenportefeuille geconsolideerd tot enkele merken (Nespresso, Nescafé en Starbucks via een franchise). JDE Peet’s kiest er tot nu toe voor om een uitgebreide portefeuille van ‘specialty-merken’ in de lucht te houden. Ten slotte behaalt het bedrijf een deel van de omzet via eigen winkels.
Via de specialty-merken profiteert het bedrijf van de groeiende vraag naar premium koffie en duurzame producten. De marge op dergelijke producten is beter. JDE Peet’s heeft een solide omzetgroei en genereert consistente kasstromen, ondersteund door sterke operationele efficiëntie en een breed distributienetwerk. De recente nadruk op duurzaamheid en innovatie in productaanbod is belangrijk om de marktpositie op lange termijn te behouden. De afgelopen jaren stond de marge onder druk door de stijgende koffieprijzen.
Lees ook JDE Peet’s | Ongekende koersval bij moederbedrijf Douwe Egberts
Als gevolg van ongunstige weersomstandigheden steeg de koffieprijs van 2021 tot 2024 met 300%. Door de sterke marktpositie kon JDE Peet’s de gestegen prijzen grotendeels doorberekenen aan de eindklant, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Supermarkten weigerden een periode de hogere prijzen te betalen, met lege schappen als gevolg. Inmiddels zijn met de grote afnemers afspraken gemaakt en is het gevaar voorlopig geweken, maar begin 2026 begint het ritueel opnieuw. Een goede oogst zou de prijsdruk kunnen verlagen.
Blik vooruit
De aankomende jaren zet het bedrijf vooral in op groei door verbetering van de productmix. De ruimte daarvoor ligt vooral in de opkomende markten waar de omzet 18,3% groeide in 2024, tegenover 1,1% in ontwikkelde markten. Door de stijgende welvaart hebben inwoners van opkomende landen meer budget beschikbaar voor premium koffie. Daarnaast verwacht ik dat het bedrijf enkele (kleinere) koffiemakers overneemt.
Diverse bedrijven hebben de stijgende koffieprijzen minder goed kunnen verwerken. De kasstroom en de balans van JDE Peet’s zijn sterk genoeg om die overnames te financieren. Verder is het management blijvend op zoek naar kostenbesparing door efficiëntieverbeteringen. Daarbij wordt gekeken naar synergie tussen de merken en markten, verbeteren van de digitale strategie en het vereenvoudigen van de bedrijfsvoering. Ten slotte is het bedrijf voornemens voor €1 mrd aandelen in te kopen, waarvan €250 mln in 2025.
Winstgroei in het verschiet
Dat komt tegen de huidige koers overeen met ongeveer 9% van het uitstaande aandelenkapitaal. Analisten voorzien de komende jaren 7-8% jaarlijkse winstgroei. Daarnaast keert het bedrijf over 2024 €0,73 dividend uit, wat nog in de koers zit en in twee gelijke tranches uitgekeerd zal worden in juli 2025 en januari 2026.
Het aandeel is met een k/w van circa 12,5 aantrekkelijk gewaardeerd. Zeker als we die waardering afzetten tegen andere koffiegiganten Starbucks (30) en Nestlé (21). Daarbij moet worden aangetekend dat de waardering van Starbucks relatief hoog uitvalt door een verwachte winstdaling in 2025, die waarschijnlijk tijdelijk is.
Lees ook Morningstar | JDE Peet’s sterke producent op interessante markt
Nestlé is door het bredere productaanbod minder risicovol. De lage waardering van JDE Peet’s is voornamelijk te wijten aan de dalende aandelenkoers sinds de beursgang. Het bedrijf startte in 2020 met een koers van ruim €35, maar zette na een korte stijging een langdurige daling in. In februari 2025 werd een voorlopige bodem neergezet op €16,20. De bodem in de koers viel min of meer gelijk met de piek in de koffieprijzen.
Daling van grondstofprijzen
Sinds februari 2025 zijn de grondstofprijzen zo’n 15% gedaald. Er is nog een lange weg te gaan, maar de stijgende trend is vooralsnog doorbroken. Een verdere daling van de koffieprijs is positief voor het sentiment rondom JDE Peet’s en kan een katalysator zijn voor een verdere koersstijging. Het fundament van het bedrijf is namelijk goed met een stabiele, groeiende winst, uitstekende kasstroom en sterke marktpositie.
De tegenvallers van de afgelopen jaren moeten plaatsmaken voor meevallers. Die ruimte voor meevallers is op de huidige koers aanzienlijk. Bij de presentatie van de laatste cijfers was het bedrijf voorzichtig positief. Mogelijk worden de prijzen nog een stapje verhoogd en het bedrijf ligt op schema om de doelstelling te halen. Om de efficiëntie te verbeteren werden de thee-activiteiten in Turkije afgestoten en stopt het bedrijf met L’Or-‘barista’-koffiemachines in de VS.
Advies aandeel JDE Peet’s naar ‘kopen’
JDE Peet’s is een van de marktleiders op de koffiemarkt. Het bedrijfsmodel is overzichtelijk: vergroten van de schaal, verhogen van de verkoopprijzen door een sterke merkbeleving en een goed product en kostenbeheersing door efficiëntie- en synergiemaatregelen. JDE Peet’s is in een uitstekende positie om deze strategie uit te voeren en kan door de stabiliteit van de bedrijfsvoering en de sterke kasstroom aandeelhouders tevreden stellen met een mooi dividend en de inkoop van aandelen.
Er zijn maar een paar gunstige gebeurtenissen nodig om het negatieve sentiment rond het aandeel verder ten goede te keren met een waardering tot gevolg die meer recht doet aan het sterke fundament. We verhogen het advies naar ’kopen’.