Updates

Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen

Drie restaurantketens met groei én dividend

0 0 Leestijd ongeveer

Voor beleggers zijn beursgenoteerde restaurantketens interessant vanwege hun begrijpelijke groeimodel en dividenduitkeringen die meegroeien met de omzet. We selecteren drie kansrijke aandelen.

Er zijn, vooral in de Verenigde Staten, vele beursgenoteerde restaurantketens. Hun bedrijfsmodel is eenvoudig te begrijpen. De omzet moet autonoom groeien bij de bestaande restaurants, terwijl daarnaast nieuwe locaties geopend worden. Bedrijven kunnen de restaurants in eigen beheer exploiteren en via franchiseformules.


Bij gebrek aan lokale kennis is franchising interessant, zeker voor internationale expansie. Een bijkomend voordeel is dat zo’n model minder kapitaalintensief is doordat franchisenemers eigen kapitaal inbrengen. Het eerste aandeel dat wij tippen maakt hier veel gebruik van.

Restaurant Brands International (QSR) $68,79

Voor beleggers lijkt een relatief veilige keuze binnen de restaurantsector de Canadees-Amerikaanse holding Restaurant Brands, die zowel aan de Amerikaanse als Canadese beurs noteert. Deze dubbele notering vloeit voort uit de ontstaansgeschiedenis. Restaurant Brands ontstond in 2014 met een fusie tussen de Amerikaanse fastfoodketen Burger King en de Canadese koffie- & restaurantketen Tim Hortons.

In 2017 werd hier Popeye’s Lousiana Kitchen (keten voor gebakken kip) aan toegevoegd en in 2021 volgde de overname van Firehouse Subs, een keten die ‘submarines’ (lange belegde broden) verkoopt. Deze ketens hebben met elkaar gemeen dat het ‘quick service restaurants’ zijn, waarmee ook de ticker-code QSR verklaard wordt.

Lees ook Restaurant-tip | Groeier via oude en nieuwe formules

Wereldwijd telt Restaurant Brands via haar ketens meer dan 32.000 restaurants in meer dan 120 landen. Vrijwel alle restaurants worden gerund door franchisenemers: slechts 1% is in in eigen beheer. In 2024 bedroeg de totaalomzet van deze ketens $44,5 mrd, een groei van 5,4% ten opzichte van 2023. Doordat Restaurant Brands zo veel werkt via franchisenemers, die royalty’s afdragen, bedroeg de omzet voor de holding zelf $8,4 mrd. Behoudens een corona-dip in 2020 steeg deze omzet sinds 2014 ieder jaar. De ebitdamarge ligt de laatste jaren rond de 25%, wat uitstekend is.

Het management presenteerde in februari 2024 een vijfjarenplan. Al eind 2028 moeten er 40.000 restaurants zijn, een toename van 25% in vier jaar. De totaalomzet moet stijgen tot $60 mrd, een groei van 8% per jaar. Deze 8% volgt uit 5% meer restaurants, aangevuld met 3% omzetgroei per restaurant. Mede door verdere digitalisering moet de operationele winst met minstens 8% per jaar toenemen.

In 2024 kwam de aangepaste winst per aandeel uit op $3,34. Voor 2025 en ook de jaren daarna lijkt een groei van deze winst per aandeel van 8% reëel. Daarbij komt nog een structureel groeiend dividend, dat momenteel met $2,24 op jaarbasis 3,3% dividendrendement genereert. Voor 2025 komt de k/w uit op 19,1, uitgaande van een winst per aandeel van $3,60. Dat is met het oog op de groeipotentie op lange termijn en het forse dividendrendement zeker niet duur.

Texas Roadhouse (TXRH) – $189,96

Voor liefhebbers van aandelen met een sterke omzet-, winst- en dividendgroei is de full service-restaurantketen Texas Roadhouse – ook een holding – een interessante kandidaat. ‘Texas’ verwijst naar de bereidingswijze van de maaltijden, voornamelijk steaks. Texas Roadhouse genereerde eind 2024 omzet via 784 restaurantlocaties. De ‘fast casual’-formule Jaggers had 14 locaties, waarvan in 2024 de eerste in Zuid-Korea geopend werd. Jaggers bestaat sinds 2014 en is qua opzet enigszins vergelijkbaar met McDonalds. Het heeft een keuzemenu van onder andere hamburgers en milkshake die zowel op locatie als afhaal en via drive through te nuttigen zijn. De formule Bubba’s 33 was goed voor 49 locaties en behelst een ‘full service casual dining’-restaurant met gemiddelde prijzen.

Het restaurantaandeel van Jaggers (1,8%) en Bubba’s 33 (6,3%) valt vrijwel in het niet bij de 721 locaties (92,0%) van Texas Roadhouse. Voor een keten van deze omvang heeft Texas Roudhouse opvallend veel restaurants in eigen beheer: 666 van de 784, oftewel 85% (zie kader). Franchisenemers baten de overige 118 restaurants uit.

Lees ook Texas Roadhouse | ‘Casual dining-keten’ naar all-time high

Specifiek voor het concept Jaggers is het doel om snel te groeien waar de mogelijkheden zich voordoen, zowel in eigen beheer als via franchising. Doordat Jaggers nog niet materieel meetelt in de omzet- en winstcijfers lijkt dit een goede strategie. Mocht de snelle groei goed verlopen, dan kan Jaggers op langere termijn serieus meetellen. Zo niet, dan kan het management haar aandacht en middelen beter elders besteden en afscheid nemen.

In de afgelopen tien jaar verdriedubbelde Texas Roadhouse de omzet ruimschoots: van $1,6 mrd in 2014 tot $5,4 mrd in 2024. De winst per aandeel vervijfvoudigde zelfs, tot $6,48. Texas Roadhouse is in verhouding tot haar omzetgroei redelijk gewaardeerd met een k/w van 27 voor 2025. Daarnaast groeit het dividend hard, gemiddeld 21,2% over de afgelopen vijf jaar. Daarbij dient opgemerkt dat het dividend in 2020 werd verlaagd van $1,20 naar $0,36 op jaarbasis.

Daarna ging het weer hard omhoog: de laatste dividendverhoging was met 11,5%, tot $0,68 per kwartaal. De komende jaren is ruim 10% dividendgroei per jaar mogelijk. Uitgaande van een gelijkblijvende waardering, moet inclusief dividendrendement (nu 1,4%) een totaalrendement op de belegging van 11,5% per jaar mogelijk zijn.

Papa John’s Pizza (PZZA) $41,05

Met ruim 6000 restaurants, wereldwijd verspreid over 51 landen, is Papa John’s Pizza een van de grotere pizzaketens ter wereld. Met 3514 vestigingen (59%) is Noord-Amerika verreweg de belangrijkste regio. Eind 2024 waren 552 restaurants in eigen beheer, vrijwel allemaal in Noord-Amerika. De overige 91% is in beheer van franchisenemers.

Papa John’s Pizza heeft enkele lastige jaren achter de rug. De omzetgroei stagneerde en in 2024 was er, bij een omzet van $2,1 mrd, zelfs een kleine krimp (-3,6%). Tegelijkertijd kromp de nettomarge van 5,9% in 2021 tot 4,2% in 2024. De winst per aandeel daalde van $3,44 naar $2,65.

Lees ook Papa John’s -14,5% | Interessant door expansieplannen

De mindere resultaten zijn terug te zien in de aandelenkoers. Begin 2022 stond deze boven de $130. Inmiddels is daar minder dan een derde van over. Al dan niet door deze tegenvallers vertrok in april 2024 toenmalig ceo Rob Lynch. In augustus 2024 begon Todd Penegor, voormalig topman van hamburgerketen Wendy’s, als nieuwe ceo. Destijds ging het verhaal dat medewerkers wel eens zo druk waren met het zoeken naar een specifieke topping op een pizza, dat ze vergaten om de pizza simpelweg goed te bakken.

De huidige strategie zet dan ook vol in op vereenvoudiging van het menu en een nadruk op het belangrijkste product: pizza van hoge kwaliteit. Tegelijkertijd zet Papa John’s fors in op uitbreiding van haar loyaliteitsprogramma. Daarbij krijgen klanten sneller beloningen, die moeten leiden tot klantenbinding en terugkerende omzet. Verregaande digitalisering en integratie van kunstmatige intelligentie moeten leiden tot meer gepersonaliseerde contacten met klanten. En optimalisatie van leveringsroutes bij thuisbezorging en het voorraadbeheer moet de efficiëntie aanjagen. Papa John’s heeft daarnaast als strategisch doel om volumegroei te versnellen binnen haar bestaande internationale markten en het betreden van de gigantische Indiase markt.

Lees ook Papa John’s | Moet ik mijn aandelen houden of verkopen?

Papa John’s rapporteerde begin mei beter dan verwachte kwartaalcijfers, waarna het aandeel 15,8% hoger de dag uitging. De omzet per restaurant lag iets hoger dan verwacht en de totale omzet kwam 1% hoger uit dan een jaar geleden. Er werden ook 47 nieuwe restaurants geopend. Het lijkt er op dat het turn around-verhaal gestalte krijgt. Voor 2025 gaat Papa John’s uit van een systeembrede omzetgroei van 2-5% en een ebitda van $200-220 mln. Door afwaarderingen ($70-75 mln) zal de winst per aandeel uiteindelijk lager uitkomen 2024.

Uitgaande van $1,80 ligt de k/w op 22,8. Dat oogt niet heel goedkoop, maar deze waardering kan de komende jaren heel snel dalen als de verbeterplannen aanslaan. In de tussentijd ontvangen beleggers 4,5% dividendrendement. Sinds de eerste dividendbetalingen, in 2013, is het dividend niet altijd verhoogd, maar ook nooit verlaagd. Op korte termijn lijkt handhaving van het huidige kwartaaldividend ($0,46) aannemelijk, waarna het bij aantrekkende groei weer verhoogd kan worden. Het aandeel Papa John’s Pizza is wat risicovoller dan de andere twee, maar kan ook sneller een fors rendement opleveren.

Kostenbeheersing en klantbehoud belangrijk
Het goed runnen van een restaurantketen is moeilijker dan het begrijpen van het bedrijfsmodel. De concurrentie is moordend en klanten kunnen heel eenvoudig overstappen naar een ander restaurant. Een vuistregel voor restaurants is dat 30% van de kosten opgaat aan (ingrediënten voor) voeding en drank en nog eens 30% aan personeelskosten. Barclays becijferde dat in de Verenigde Staten de loonkosten voor een restaurantmedewerker in de afgelopen vijf jaar zijn opgelopen van $16 tot $21,50 per uur. Restaurantketens kunnen deze toename in kosten maar gedeeltelijk opvangen via toenemende digitalisering zoals bestellingen en betalingen via apps. Loyaliteitsprogramma’s kunnen een positieve bijdrage leveren om klanten terug te laten keren.
Texas Roadhouse neemt meer in eigen beheer
Texas Roadhouse maakt qua beheerbeleid een duidelijk onderscheid tussen de Amerikaanse thuismarkt en de internationale markt. In de Verenigde Staten streeft Texas Roadhouse naar het managen van restaurants in eigen beheer. Afgelopen januari werden nog dertien franchiselocaties teruggekocht. De gedachte is dat marges en operationele consistentie in eigen beheer beter te controleren zijn. Voor de internationale markt wordt de franchiseformule juist als het beste middel gezien om nieuwe markten te betreden. De kennis die lokale partners meebrengen van hun (thuis)markt, bijhorende wet- en regelgeving en ook van het rondkrijgen van financieringen, wordt dan juist als een meerwaarde gezien. En tegelijkertijd beperkt Texas Roadhouse via het uitbesteden aan een franchisepartner (directe) risicoblootstelling aan markten waarin het zelf weinig kennis heeft.
Menukeuzes worden beperkt
Een logische, en vaak noodzakelijke, stap voor restaurants is het aanbieden van nieuwe menu-items. Die kunnen (nieuwe) klanten verrassen en binden. Het risico bestaat echter dat het geregeld toevoegen van nieuwe producten, zonder andere producten te schrappen, leidt tot steeds verder uitdijende menukeuzes. Daarbij ontstaan ongewenste neveneffecten. Meer diversiteit aan ingrediënten leidt tot meer verspilling. Meer variatie in menukeuzes betekent meer complexiteit voor het personeel en geeft daardoor grotere foutgevoeligheid en inconsistentie (ontevreden klanten). Daarnaast leidt het ook tot grotere inefficiëntie (lees: langere wachttijden voor klanten en hogere loonkosten). Het is daarom niet verwonderlijk dat diverse ketens inzetten op forse vereenvoudiging van hun menukeuzes om klanten weer betere service en kwaliteit te kunnen leveren. Papa John’s is zo’n voorbeeld. Maar bijvoorbeeld ook Starbucks’ nieuwe ceo Brian Niccol kondigde eerder dit jaar aan zo’n 30% van de menu-items schrappen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ