Updates

Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Acomo

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Eurocommercial Prop

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Acomo

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Eurocommercial Prop

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

SIF

Advies
kopen

Restaurant-tip | Groeier via oude en nieuwe formules

0 0 Leestijd ongeveer

De combinatie van dubbelcijferige groei, een stijgend dividend en een hogere waardering moet de Tip van de Week de komende jaren een bovengemiddeld rendement opleveren.

Yum China werd in november 2016 afgesplitst van het Amerikaanse moederbedrijf Yum Brands, dat haar eerste vestiging (een KFC) in 1987 in China opende. De Chinese tak had rond 2015 te maken met problemen rond voedselveiligheid.

En ook politiek gezien was een bedrijf dat zelfstandig vanuit China opereerde aan te bevelen ten opzichte van een divisie met een Amerikaans moederbedrijf. Yum China betaalt nu jaarlijks 3% van de omzet als licentievergoeding aan Yum Brands.

Ten tijde van de afsplitsing had Yum China 7300 vestigingen in China. Nu bijna acht jaar later is dat meer dan verdubbeld. Met 15.423 restaurants volgens de laatste halfjaarcijfers, is Yum momenteel de grootste restaurantketen in China. Dat verloopt via zes formules. De nadruk ligt op ‘fast casual’, waarbij vooral snel besteld, geconsumeerd dan wel meegenomen of bezorgd kan worden.

Bekijk ook het artikel Beleggen in China | Technologie spotgoedkoop

KFC

KFC – voluit Kentucky Fried Chicken – is met 10.931 restaurants met afstand de grootste divisie van Yum China. De KFC-formule, met variaties van gebakken kip als belangrijkste product op de menukaart, is bewezen succesvol gebleken en blijft hard groeien. Alleen al in de eerste helft van 2024 kwamen er 635 nieuwe locaties bij.

Het aandeel van thuisbezorging groeit al jaren en is goed voor 38% van de omzet. KFC wint hier naar eigen zeggen marktaandeel door het verbreden van het aanbod, gecombineerd met lagere bezorgingskosten.

Naast kip(menu’s) verkocht KFC in 2023 maar liefst 190 miljoen kopjes koffie. Na testen met formats met koffievestigingen die naast bestaande KFC-restaurants werden geplaatst, is in 2022 begonnen met de nieuwe formule KCOFFEE. Inmiddels breidt KCOFFEE uit via zelfstandige to-go-locaties. KCOFFEE mikt op goed betaalbare koffie en is bijvoorbeeld duidelijk goedkoper dan Starbucks. Naast diverse dranken als (ijs)koffie en lattes zijn er ook versnaperingen als hotdogs en carameltaartjes te verkrijgen.

In maart waren er honderd KCOFFEE-locaties, in juli al driehonderd. Yum China probeert zo een flinke slok te krijgen van de koffiemarkt, getuige ook de ontwikkelingen bij joint venture Lavazza.

Lavazza

Lavazza is een Italiaanse producent van koffie van hoge kwaliteit, die ook in Nederland verkrijgbaar is. In 2021 werd in China via een joint venture een koffieketen opgericht waarvan Lavazza voor 35% eigenaar is en waarin Yum China een belang van 65% heeft. De joint venture wil het Lavazza-concept in hoog tempo uitrollen en mikt op het premium-segment. Medio dit jaar was het aantal met 120 Lavazza-locaties bescheiden, maar binnen drie tot vijf jaar wil Lavazza nog eens duizend koffiezaken openen. Daarmee is het dan hard op weg een grote speler binnen het premium-segment te worden.

Pizza Hut

Pizza Hut is met 3504 restaurants de tweede grote speler binnen Yum China. Met 192 nieuwe locaties in de eerste jaarhelft groeit ook Pizza Hut substantieel. Net als bij KFC komt inmiddels 38% van de omzet van thuisbezorgingen. En ook Pizza Hut heeft een aanvullend concept in ontwikkeling: het WOW-model.

Ten opzichte van de originele Pizza Hut richt deze variant zich op beperktere service, met voldoende menuvariatie, waar klanten vooral veel waar voor hun geld krijgen. De formule is gericht op klanten die alleen snel willen eten en op een jonge en prijsbewuste doelgroep, in de huidige lastige economische omstandigheden is daar zeker aan markt voor. Yum China vindt de eerste resultaten veelbelovend, met toenemende omzet en winst.

Zwakkere broeders

Yum China heeft enkele formules die relatief weinig bijdragen aan omzet en groei(verwachtingen).

Taco Bell is een moeizaam verhaal gebleken en heeft momenteel ondanks aanpassingen aan het menu slechts zestig vestigingen. Ook de van origine Mongoolse ‘hot pot’- keten Little Sheep, dat in 2011 met 467 restaurants werd overgenomen draagt niet bij. Met nu nog 160 vestigingen heeft ook Little Sheep maar een miniem plekje in de portefeuille.

Ten slotte is er de ‘casual dining’- formule Huang Ji Huang, die in 2020 werd overgenomen en ook gebruik maakt van hot pots. Het aantal van 640 vestigingen is exact gelijk ten opzichte van het moment van overname.

Vooralsnog geeft Yum China – terecht – de voorkeur aan het hard laten groeien van de bewezen en meest veelbelovende concepten die de omzet en winst snel zullen stuwen.

Waardering en dividend

Deze tip komt op een moment dat de koers van Yum China rond een niveau noteert dat voor het laatst in 2018 op de borden kwam, terwijl de omzet 30% hoger ligt dan toen. De huidige k/w van 17,6 is laag voor een bedrijf dat nog vele jaren substantieel zal groeien, via zowel gevestigde als nieuwe merken. De doelstelling is om al in 2026 het aantal locaties met 30% uitgebreid te hebben tot 20.000 restaurants. De omzet en operationele winst moeten zo’n 10% per jaar stijgen.

De winst per aandeel moet met dubbele cijfers toenemen, geholpen door forse aandeleninkopen. Yum China heeft de intentie om alleen al in 2024 zo’n $1,5 mrd aan kasgeld naar aandeelhouders te sluizen in de vorm van dividend en aandeleninkopen. Dat is 10% van de huidige beurswaarde van $15,0 mrd. Bij het huidige dividendrendement van 1,6% zou dan 8,4% van het uitstaande aandelenkapitaal opgekocht kunnen worden, wat de koers verder kan stuwen.

Het kwartaaldividend is begin dit jaar met 23% verhoogd, van $0,13 naar $0,16. Het trackrecord is qua dividend nog niet denderend, doordat het bedrijf gedurende de corona-pandemie twee kwartalen oversloeg. Onder normale omstandigheden verwacht ik echter dat het dividend vanaf hier met dubbele cijfers per jaar zal groeien.

Bekijk ook het dossier Dividendbeleggen: alles wat je moet weten over deze beleggingsstrategie

Koopadvies

Concluderend zal Yum China de komende jaren op meerdere fronten hard groeien, waarvoor de koers van de restaurantketen nog beloond moet worden.

De auteur heeft een positie in het aandeel.

Fondscode (ticker) YUMC
Beurs NYSE
Koers 25-9-2024 38,10
Hoogste koers 12 mnd 56,50
Laagste koers 12 mnd 29,24
Beurswaarde $15,0 mrd
K/w 24 (t)  17,9
Dividendrendement 1,6%

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ