Beleggers Belangen Live

LVMH | Grote impact winkelsluitingen

Het Franse luxegoederenconcern LVMH verkoopt zijn producten vooral via winkels en is daardoor flink getroffen door de corona-lockdowns in de verschillende regio’s. Azië toont inmiddels herstel.

In de omzetcijfers van LVMH is een duidelijke verschuiving zichtbaar van oost naar west. Werden in het eerste kwartaal vooral China en (deels) Europa getroffen door het coronavirus, in het tweede kwartaal zagen we het zwaartepunt verschuiven naar de Amerika’s terwijl Europa nog gesloten bleef en Azië weer langzaam open ging.

De zwaarste klap voor LVMH viel in het tweede kwartaal. Bleef in het eerste kwartaal de autonome omzetdaling nog ‘beperkt’ tot 17%, in de daaropvolgende drie maanden was er geen ontkomen aan: -38%. De halfjaaromzet daalde met 28%, naar €18,4 mrd. Wat zich hier wreekt is dat de online verkopen van het Franse bedrijf niet meer dan 8 à 10% van de omzet uitmaken.

Operationeel resultaat LVMH

Vanwege de grote omvang van het bedrijf kan LVMH in goede tijden profiteren van schaaleffecten. Die zorgen ervoor dat bij hogere omzetten de kosten relatief laag zijn, wat de operationele marges verhoogt. In tijden van omzetdaling ontstaat echter het omgekeerde effect: dan drukken de vaste kosten, zoals salarissen, juist relatief zwaar op de resultaten van de onderneming. Zodoende leidde bij LVMH de omzetdaling van 28% over het eerste halfjaar tot een daling van het operationeel resultaat met 68%.

Het beeld verschilde per divisie. Bij de divisie Wijnen & Sterke Drank was de daling van het operationeel resultaat 29% en bij Mode & Leer 46%. Parfums & Cosmetica, Horloges & Sieraden en Selective Retailing (waaronder winkels op vluchthavens) maakten zelfs operationeel verlies. Deze laatste divisie heeft naast de lockdowns ook nog eens last van het verstoorde vliegverkeer. De nettowinst van LVMH over het eerste halfjaar nam met 84% af, naar €522 mln.

Toekomst en advies

LVMH signaleert dat de omzetten in Azië weer verbeteren en verwacht dat de totaalomzet geleidelijk herstelt. Ik denk dat we tot 2022 moeten wachten om de oude omzet- en winstniveaus bij het bedrijf terug te zien. Zowel de koopbereidheid als de toeristische activiteiten van consumenten hebben door corona een schok gekregen. Niettemin zie ik LVMH in de luxeconsumptiesector als de beste beleggingskeuze en als een prima langetermijnbelegging. Bij een hoge k/w van 38,9 handhaaf ik daarom ondanks de huidige winstdruk het koopadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert