Beleggers Belangen Live

Abnormaal kwartaal voor Ahold Delhaize

2020-04-06 08:43:55 DEN HAAG - Een leeg toiletpapier schap in de Albert Heijn. COPYRIGHT BART MAAT

Ahold Delhaize had eerder al bekendgemaakt dat het consumentengedrag als gevolg van het coronavirus heeft geleid tot hogere omzetten en hogere kosten. Per saldo vloog de winst echter ook omhoog.

De overheidsmaatregelen ter bestrijding van het coronavirus hebben de afgelopen maanden her en der geleid tot hamsterwoede. Dat leidde bij Ahold Delhaize  tot een stijging van de kwartaalomzet in dezelfde winkels van 12,2% (exclusief de benzineverkopen). De totale omzet steeg met 14,7%, naar €18,2 mrd. In maart was die toename het sterkst, met 26,9%. Dat is het hamstereffect, want in de maanden ervoor bleef de groei beperkt tot ruim 2%.

Ahold Delhaize maakt tegenwoordig onderscheid tussen twee regio’s: de VS en Europa, waarvan laatstgenoemde goed is voor 38% van de totale omzet. De VS is qua omzetaandeel in het eerste kwartaal iets uitgelopen op Europa, want de omzet (tegen constante wisselkoersen) steeg er met 13,7%, tegen 11% in Europa.Het hamstereffect in maart was in de VS met +33,8% groter dan in Europa (+15,9%). In beide regio’s stegen de online verkopen flink, maar deze zijn in de VS met 2,9% nog wel gering.

Het eerste kwartaal ging echter ook gepaard met hogere kosten (+13%). Zo werden er extra werknemers aangetrokken en moesten er veiligheidsmaatregelen worden genomen om werknemers en consumenten te beschermen tegen het coronavirus. Europa ging eerder in ‘lockdown’ dan de VS en daarom waren de kostenstijgingen op het oude continent groter.

Nettowinst en advies

Per saldo ging de autonome operationele marge (ebitda) omhoog van 8,5 naar 9,2%. Die ebitda nam daardoor toe van €1,36 mrd naar €1,67 mrd en de autonome nettowinst per aandeel van €0,40 naar €0,59. Dat is een toename van ruim 49%. Toch toont Ahold Delhaize zich voorzichtig wat het hele jaar betreft. De genoemde marge zal volgens de supermarktketen over het hele jaar hetzelfde zijn als in 2019 en voor de autonome nettowinst per aandeel is de verwachte groei 4 tot 6%.

Die beperkte groeiverwachting kan worden verklaard door de corona-effecten die voortduren. De omzetstijging zal flink dalen, ook al doordat consumenten gaan interen op hun voorraden, maar er zullen voorlopig wel hogere kosten blijven. Het tweede kwartaal van het bedrijf zou daarom juist wel eens veel slechter kunnen worden dan hetzelfde kwartaal in 2019. Het eerste kwartaal was, kortom, een anomalie, met latere bij-effecten. Bij een k/w van 12,5 handhaaf ik daarom het houdadvies.

Eerstekwartaalcijfers
In € mln 2020 2019
Omzet 18.208 15.878
Online omzet            998            761
Nettowinst            645            435

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert