Beleggers Belangen Live

Komt het nog goed met Criteo?

46573312 - marketing concept: black text online marketing under the curled piece of red torn paper with hand drawn marketing icons
Michiel Pekelharing

Criteo ontwikkelt technologie om met online reclamecampagnes heel gericht bepaalde doelgroepen te bereiken. De sterke marktpositie en het groeiende klantenbestand waren in 2017 aanleiding voor een kooptip.

Sindsdien is het marktklimaat flink verslechterd. Dat komt doordat verschillende webbrowsers de code aanpassen, waardoor het lastiger wordt om internetgebruikers te volgen. Zowel de snelheid als de omvang van deze wijzigingen was een (negatieve) verrassing.

Beschadigd, maar niet vernietigd

De koerswijziging bij browserbedrijven zoals Alphabet en Apple heeft het bedrijfsmodel van Criteo beschadigd, maar niet vernietigd. De omzet stevent in 2020 af op een daling van 10% ten opzichte van de $947 mln van vorig jaar. Met een winst per aandeel van ruim $2 komt de k/w op circa 5.

Die extreem lage waardering onderstreept dat de koersdaling is doorgeschoten – deels ook door corona-onrust. Het is verstandig om met verkopen te wachten totdat de koers zich herstelt, of tot er uitzicht komt op gunstigere marktomstandigheden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert