Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 5 feb 2020 16:30

TomTom blijft operationeel verlies maken

0 0 Leestijd ongeveer

Navigatiespecialist TomTom is al enige jaren structureel verlieslatend. Dat is echter niet terug te zien in de aandelenkoers.

Het vierde kwartaal van 2019 bracht opnieuw verlies. Bij mijn beoordeling gaat het echter vooral om de vraag of de toekomst winstgevend kan worden. De jaaromzet van TomTom steeg met 8%, naar €701 mln. Daarbij daalde de omzet van de divisie Consumenten en steeg die voor Locatietechnologie (zakelijke markt). Dat is al enige tijd de trend en de verwachting.

Het probleem zit bij TomTom in de kosten, die flink hoger zijn dan de omzet. Dat zorgde in het vorige jaar voor een operationeel verlies (ebit) van €231 mln. Deels spelen hierbij bijzondere kosten mee,van €20 mln, en extra afschrijvingen op de kaartendatabase omdat de levensduur korter was dan eerder aangenomen. Deze laatste post, met een kwartaaleffect van ruim €30 mln, blijft echter doortellen en is zodoende feitelijk fundamenteel geworden in plaats van incidenteel. Dat geldt ook voor de hogere kosten, van ongeveer €20 mln per kwartaal, bij het personeel voor onderzoek & ontwikkeling.

Dit zou inhouden dat TomTom per kwartaal structureel een operationeel verlies lijdt van €50 mln tot €60 mln. Dat was de uitkomst in het derde kwartaal, en het zou de uitkomst zijn geweest in het vierde kwartaal zonder de incidentele kosten van €20 mln.

Winstgevendheid en advies

TomTom meldde een nettowinst van €633 mln, waarvan €807 mln ontstond door de verkoop van het onderdeel Telematics en €41 mln door een fiscale bate. Het autonome verlies was €193 mln, oftewel €1,13 per aandeel.

Zonder een omzetimpuls is de toekomst niet rooskleurig. Bij een door TomTom aangegeven omzetdaling van circa 4% in 2020 ontstaat bij identieke kostenontwikkelingen (zonder bijzondere kosten) een nettoverlies van circa €160 mln over dit jaar. Dat is een verlies van €0,94 per aandeel, tegen €1,13 in 2019.

Toch blijft het houdadvies staan. Het is namelijk heel goed mogelijk dat het bedrijf met zijn high definition kaarten een grote rol gaat spelen bij ontwikkelingen rond de (semi-)zelfrijdende auto. Dat is een absolute noodzaak. Dankzij de balanspositie kan TomTom nog enige tijd zelfstandig werken aan het verkrijgen van een relevante positie in die ontwikkelingen.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ