Beleggers Belangen Live

Unilever stelt zichzelf (en de markt) teleur

Na de overnamepoging van Kraft Heinz heeft Unilever de groei-inspanningen verhoogd. Er werden kleine groeibedrijven gekocht en de innovatie- en kostenherstructureringsplannen werden versneld. Bovendien  zit de mondiale economie mee. Het lag dan ook voor de hand dat Unilever bij de kwartaalupdate makkelijk de eigen doelstelling voor 2018, een autonome omzetgroei van 3-5%, zou halen. Dat viel in werkelijkheid met 3,4% wat tegen.

Volumestijging

Wat wel goed was, is dat die omzetgroei vooral kwam van een grotere hoeveelheid verkochte producten (+3,4%). Prijsverhogingen kunnen immers niet lang worden volgehouden. De omslag naar meer verkochte producten is in het vierde kwartaal van 2017 gemaakt. Wel zit Unilever met 3,4% aan de onderkant van de bandbreedte van de eigen doelstelling van 3-5%. Overigens daalde de gewone omzet (dus inclusief wisselkoersen en acquisitie-effecten) met 5,2%: de wisselkoersen werkten stevig tegen.


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Advies voor Unilever

In de update maakte het bedrijf geen operationele marge of nettowinstcijfer bekend. Verwacht mag worden dat het eerste cijfer is gestegen. Unilever heeft voor 2020 een doelstelling van 20%, en kwam in 2017 uit op 17,5%. Unilever verhoogt het kwartaaldividend met een mooie 8% en gaat voor €6 mrd aan aandelen inkopen van de opbrengst van Spreads. Bij een k/w van 19,4 handhaven we ons houdadvies. Op de aandeelhoudersvergaderingen van 2 en 3 mei wordt beslist over de locatie van het hoofdkantoor en de transformatie naar een Nederlandse NV.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert