Unilever kent weer volumegroei
Unilever’s autonome omzetgroei (zonder de voor verkoop bestemde spreads: margarine en dergelijke) kwam in de eerste negen maanden van 2017 voor het overgrote deel van prijsverhogingen (2,9 procentpunt) en slechts marginaal van meer verkochte hoeveelheden (0,3 procentpunt). In het vierde kwartaal van 2017 was het beeld totaal omgekeerd: 3,2 procentpunt omzettoename door volumegroei en 0,7 procentpunt door prijsstijgingen. Dat is een veel betere mix, omdat prijsverhogingen hun grenzen kennen.
Over het hele jaar genomen droegen de hoeveelheden 1 procentpunt aan de omzetgroei bij en de prijzen 2,4 procentpunt. Die mix was dus nog het gevolg van de eerste negen maanden.
Prijsverhogingen waren in 2017 vooral dominant bij de nieuw te vormen divisie Foods and Refresments, en dan in het bijzonder bij Refreshments (ijs en thee). De ommekeer naar meer volumegroei in het vierde kwartaal kwam vooral van Personal Care en Home Care. Nieuwe producten (na acquisities), productinnovaties en ingrepen in de organisatie van Unilever sloegen goed aan. Voorts hadden India en het VK in 2016 zwak gepresteerd. Bij Foods en Refresments was dit effect niet goed zichtbaar.
Opkomende markten domineren
Geografisch gezien kwam de omzetgroei van Unilever volledig uit de opkomende markten. In de ontwikkelde markten bedroeg deze -0,2% (weer exclusief de spreads). Unilever had een doelstelling voor de totale omzetgroei van 3-5%. Het bedrijf zat met 3,5% aan de onderkant van die bandbreedte.
Met de totaalomzet van €53,7 mrd presteerde Unilever volgens verwachting. Dat gold ook voor het autonome operationeel resultaat van €9,4 mrd (+9%) en dus tevens voor de marge. Die kwam met 17,5% 1,1 procentpunt hoger uit dan in 2016. Unilever is daarmee goed op weg naar de middellangetermijndoelstelling van een marge van 20%. De nettowinst steeg met 17%, tot €6,5 mrd.
Unilever presteerde als verwacht. Het bedrijf handhaafde de omzetgroeidoelstelling van 3-5%, met daarbij margestijging. Bij een k/w van 19,6 handhaven we daarom ons houdadvies.