Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 2 feb 2018 10:56

Unilever kent weer volumegroei

0 0 Leestijd ongeveer

Unilever wist in het vierde kwartaal het jaar goed te maken. Niet alleen werden prijzen verhoogd, er werden ook veel meer producten verkocht.

Unilever’s autonome omzetgroei (zonder de voor verkoop bestemde spreads: margarine en dergelijke) kwam in de eerste negen maanden van 2017 voor het overgrote deel van prijsverhogingen (2,9 procentpunt) en slechts marginaal van meer verkochte hoeveelheden (0,3 procentpunt). In het vierde kwartaal van 2017 was het beeld totaal omgekeerd: 3,2 procentpunt omzettoename door volumegroei en 0,7 procentpunt door prijsstijgingen. Dat is een veel betere mix, omdat prijsverhogingen hun grenzen kennen.

Over het hele jaar genomen droegen de hoeveelheden 1 procentpunt aan de omzetgroei bij en de prijzen 2,4 procentpunt. Die mix was dus nog het gevolg van de eerste negen maanden.

Prijsverhogingen waren in 2017 vooral dominant bij de nieuw te vormen divisie Foods and Refresments, en dan in het bijzonder bij Refreshments (ijs en thee). De ommekeer naar meer volumegroei in het vierde kwartaal kwam vooral van Personal Care en Home Care. Nieuwe producten (na acquisities), productinnovaties en ingrepen in de organisatie van Unilever sloegen goed aan. Voorts hadden India en het VK in 2016 zwak gepresteerd. Bij Foods en Refresments was dit effect niet goed zichtbaar.

Opkomende markten domineren

Geografisch gezien kwam de omzetgroei van Unilever volledig uit de opkomende markten. In de ontwikkelde markten bedroeg deze -0,2% (weer exclusief de spreads). Unilever had een doelstelling voor de totale omzetgroei van 3-5%. Het bedrijf zat met 3,5% aan de onderkant van die bandbreedte.

Met de totaalomzet van €53,7 mrd presteerde Unilever volgens verwachting. Dat gold ook voor het autonome operationeel resultaat van €9,4 mrd (+9%) en dus tevens voor de marge. Die kwam met 17,5% 1,1 procentpunt hoger uit dan in 2016. Unilever is daarmee goed op weg naar de middellangetermijndoelstelling van een marge van 20%. De nettowinst steeg met 17%, tot €6,5 mrd.

Unilever presteerde als verwacht. Het bedrijf handhaafde de omzetgroeidoelstelling van 3-5%, met daarbij margestijging. Bij een k/w van 19,6 handhaven we daarom ons houdadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ