Beleggers Belangen Live

Elektrische bus rukt op

Christian Slagter-Koster

Afgelopen weekend genoot ik van een zonovergoten uitstapje naar het Duitse Borkum, het westelijkste en tevens grootste eiland van de Oost-Friese Waddeneilanden. Daar deed ik met ons fanfarekorps mee aan een muziekfestival.

Om er te komen stapten we na de veerboot vanuit Eemshaven over op een smalspoorlijn, die de veerhaven van het eiland verbindt met de plaats Borkum. Bijzonder is dat de vier locomotieven met koolzaadolie worden aangedreven. Wat mijn interesse echter nog meer trok, was dat er sinds april van dit jaar op Borkum een elektrische bus rijdt en er in 2017 een tweede elektrische bus volgt. Het Nederlandse Ebusco levert deze bussen, die in China worden gebouwd. Ebusco ontving in december vorig jaar nog een investering van ING, dat tegelijkertijd ook een belang nam in het bedrijf uit Helmond.

Maar Borkum staat niet op zichzelf, ook in Nederland rukt de elektrische bus op. Dit komt mede omdat in 2030 alle bussen in het Nederlandse openbaar vervoer uitstootvrij moeten zijn. Momenteel loopt Nederland wereldwijd al voorop met elektrische ov-bussen. In de komende twee jaar zal het aantal zijn verdriedubbeld tot bijna 300 van de in totaal 5000 ov-bussen die momenteel in Nederland rondrijden. Ook andere landen hebben aangekondigd het openbaar vervoer te willen verduurzamen, terwijl vervoerders juist hun kosten willen drukken. Een elektrische bus bespaart volgens onderzoeksbureau P&S Market Research in zijn levenscyclus namelijk €200.000-325.000 ten opzichte van door aardgas of diesel aangedreven bussen. Mede daarom wordt verwacht dat de markt van elektrische bussen tot 2025 met 33,5% zal groeien, gedreven door vooral de toenemende vraag uit China en India.

Grote spelers in de markt voor elektrische bussen zijn onder meer Daimler, BYD en Volvo. Maar de concurrentie neemt sterk toe door onder meer de Amerikaanse fabrikant van elektrische bussen Proterra, waar autofabrikant BMW onlangs nog miljoenen in investeerde. Proterra verwacht in 2017 of 2018 naar de beurs te gaan. Wellicht dat het vervoer van toekomstige fanfareweekenden dan ook volledig elektrisch zal zijn. In ieder geval was het festival op Borkum een groot succes, niet in de laatste plaats omdat we in onze divisie de eerste prijs in de wacht sleepten.

Lees ook: Toekomstbestendig


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als
abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert