Beleggers Belangen Live

Kantelpunt bij TomTom bereikt

Christian Slagter-Koster

De omzetdaling en het verlies in het eerste kwartaal lagen in lijn met de verwachtingen. Nieuwe activiteiten van TomTom lopen beter dan de oude navigatiekastjes.

TomTom zag over het eerste kwartaal de omzet op jaarbasis dalen met 2% tot €212,7 mln, wat vooral te wijten was aan de consumentendivisie (-16% tot €98 mln). De verkoop van navigatiekastjes neemt al langer af en wij stelden begin februari dat het in dit tempo niet lang meer zou duren voordat de divisie minder dan de helft van de omzet zou realiseren. Dit kantelpunt is nu bereikt. Waar de consumentendivisie over heel 2016 nog goed was voor 57% van de totale omzet, was dit in het eerste kwartaal nog maar 46%. De andere divisies wisten deze omzetdaling onvoldoende te compenseren. Bij de divisies Automotive en Telematics steeg de omzet met respectievelijk 17% en 10% tot €74,1 mln en €40,6 mln.

Nettoverlies
Onderaan de streep resteerde voor TomTom een verlies van €4,6 mln, terwijl een jaar eerder nog een winst in de boeken werd geschreven van €4,8 mln. Dit is onder andere te wijten aan de kosten voor het in januari overgenomen Autonomos, een Duitse startup die techniek voor zelfrijdende auto’s ontwikkelt. Positief is dat TomTom de brutomarge wist op te krikken van 57% naar 62%, het gevolg van de hogere marges op software en datadiensten in vergelijking met de navigatiekastjes. Wat ons vooral opvalt is dat het bedrijf in het afgelopen kwartaal vorderingen heeft geboekt met TomTom Traffic. Met de introductie van de dienst in Argentinië en Colombia zijn inmiddels meer dan 500 miljoen databronnen (smartphones, boordcomputers, navigatiesystemen) in 54 landen aangesloten op TomTom Traffic.

TomTom handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2017: een omzet van €925-950 mln en een aangepaste winst per aandeel van €0,25. Wij zien mede daarom geen reden om onze taxaties bij te stellen en gaan voor heel 2017 uit van een winst per aandeel van €0,11. Dit levert een k/w van ruim 82 op. Sinds ons laatste advies op 8 februari is de koers van het aandeel met meer dan 16% opgelopen, onder meer door de koersstijging na de eerstekwartaalcijfers. Beleggers die kort na ons laatste advies of daarvoor zijn ingestapt kunnen winst nemen, maar wij blijven bij ons houdadvies.

 

Lees ook: Heineken verrast met volumegroei


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert