Beleggers Belangen Live

Waarom blijft de koers van Euronav achter bij de cijfers en vooruitzichten?

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Euronav is een aandeel dat bij veel lezers van Beleggers Belangen vragen oproept. De koers blijft zeer laag ondanks de bemoedigende woorden van het management, de geboekte resultaten en bovenal de ruime winstuitkeringen.

Het Belgische Euronav verhuurt olietankers. De malaise op de oliemarkt heeft het concern nauwelijks geraakt. Integendeel: de vraag naar olietankers is hoog. Een verlies per aandeel van $0,39 over 2014 werd in 2015 omgebogen naar een winst per aandeel van $2,25. Een goede markt lokt weliswaar meer aanbod van schepen uit, maar het huidige aanbod is volgens Euronav beheersbaar gezien de gezonde ontwikkeling van de vraag naar olie. De toegang tot financiering blijkt een barrière voor concurrerende rederijen om hun vloot flink uit te breiden.

De resultaten kunnen bijzonder volatiel zijn, zo heeft het verleden wel bewezen, waarbij het concern ook gemakkelijk in de rode cijfers kan belanden

Bij een koers-winstverhouding van 4 en een waanzinnig dividend van 14% op jaarbasis zou je denken dat het nu alleen maar naar beneden kan met het aandeel, maar vooralsnog vertellen de cijfers en de uitspraken van topman Paddy Rogers een ander verhaal. Volgens Rogers blijft Euronav “gecommitteerd aan de politiek 80% van de voor boekwinsten geschoonde nettowinst uit te keren”. Over het eerste kwartaal werd op een met 5% gestegen omzet ($214,9 mln) een ebitda gerealiseerd van $164 mln. Analisten van ABN Amro, die een koersdoel hanteren van $18, ruim 60% boven het huidige niveau, hadden ingezet op een ebtida van $153 mln. De winst per aandeel steeg van $0,55 naar $0,72. Gedurende het kwartaal zijn ook geen nieuwe grote tankers in aanbouw genomen. Euronav keerde over 2015 in totaal $1,44 per aandeel uit, $0,62 als interim betaling vorig jaar september en $0,82 als slotuitkering, waarbij de stukken vanaf 17 mei ex-dividend noteren.

Wij vinden het aandeel koopwaardig, maar adviseren wel de relatieve positie te beperken. De resultaten kunnen bijzonder volatiel zijn, zo heeft het verleden wel bewezen, waarbij het concern ook gemakkelijk in de rode cijfers kan belanden. Verder bevreemdt het ons dat het bedrijf zich beperkt tot hoge winstuitkeringen, in plaats van eigen aandelen in te kopen om te profiteren van de achterblijvende koers.

Lees ook: Euronav was een van de zeven Belgische aandelen die werden getipt in Beleggers Belangen van 18 maart j.l.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert