Beleggers Belangen Live

Heineken zet flinke stap voor een goed jaar

Heineken Zoeterwoude. (Photo by Jasper Juinen for Heineken)

Met een autonome kwartaalomzetgroei in hectoliters van 7% begon het jaar voor Heineken goed. De omzet kwam uit op 43,5 miljoen hectoliters. Alle regio’s hadden in deze groei hun bijdrage (zie tabel).

Er waren meerdere tijdelijke factoren die deze groei extra stimuleerden. In Afrika hadden verkiezingen in Nigeria de omzet eerder gedrukt, maar kwam nu het herstel, evenals in Ethiopië. Op het Amerikaanse continent was de groei breedgedragen. De vroege Pasen stimuleerde volgens het bedrijf de bierconsumptie extra, vooral in Mexico waar de omzet met meer dan 10% steeg. In Azië presteerden Vietnam, Indonesië en Cambodja sterk. Ook in Indonesië was een eenmalige oorzaak aan te geven: vorig jaar werd veel verkocht uit voorraad. Het normaliter zwakke Europa (exclusief Oost-Europa) kende in het kwartaal een toename van 2,3%. Dat was in het vierde kwartaal van 2015 -0,7% geweest en +1,3% over heel 2015. Hier speelde het milde weer en opnieuw de vroege Pasen.

Het bedrijf maakte naast de hectolitercijfers ook de nettowinst bekend. Die daalde van €579 mln naar €256 mln, bij een buitengewone winstpost van €379 mln in 2015.

Al met al presenteerde Heineken mooie omzetcijfers, zij het dat eenmalige oorzaken van invloed waren. Ook dient als kanttekening te worden vermeld dat het eerste kwartaal normaliter slechts iets meer dan 20% van de jaaromzet uitmaakt. Het management veranderde dan ook niet de verwachtingen voor het hele jaar die al op een onduidelijke maar positieve ‘hogere omzet, marges en nettowinst neerkwamen’.

Toch zit er momentum in het bedrijf en in het aandeel. Bij een relatief hoge k/w van 22,6 handhaven we dus het koopadvies.

Kwartaalomzetcijfers
In miljoenen hectoliters 2016 2015
Afrika, Midden Oosten, Oost-Europa 9,0 8,1
Amerikaanse Continent 13,5 12,4
Azië, Pacific 5,8 4,4
Europa 15,2 14,4

Bekijk de detailpagina van Heineken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert