Beleggers Belangen Live

Worden de oliemarkten nog krapper door de nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran?

Christian Slagter-Koster

Het Amerikaanse voornemen om het atoomakkoord met Iran op te zeggen en het land nieuwe sancties op te leggen, leidde er afgelopen week toe dat de prijs van een vat Brent-olie steeg van $73 naar $77. Dat is het hoogste niveau in drieënhalf jaar.

ETF Securities denkt echter niet dat de sancties het mondiale evenwicht tussen vraag en aanbod direct zullen veranderen. Zo importeren de VS momenteel geen Iraanse olie. Bovendien is het land er vooralsnog niet in geslaagd grote importeurs ervan te overtuigen hun vraag te verminderen of het beleid richting Iran aan te scherpen. ETF Securities verwacht dat met name China en Rusland de oliehandel blijven faciliteren. Hierdoor zal het grootste deel van de Iraanse olie naar de wereldmarkten blijven stromen. ETF Securities verwacht dat de olieprijs weer zal dalen als hier geen verandering in komt.

Geopolitieke risicopremie

De analisten denken echter niet dat de opgebouwde geopolitieke risicopremie volledig verdwijnt. Allereerst is de politieke agenda goed gevuld. Zo is er in juni een ontmoeting tussen Donald Trump en Kim Jong-un. Diezelfde maand houdt de OPEC een beleidsbijeenkomst. Verder stelt ETF Securities dat de terugtrekking van de VS uit het Iran-akkoord een teken is dat de Amerikanen hun diplomatieke aanwezigheid in het Midden-Oosten willen herstellen. Het is vooralsnog onduidelijk of dit de stabiliteit in de regio zal helpen of belemmeren. Zou Iran zelf besluiten om uit de overeenkomst te stappen, dan zou dat volgens ETF Securities leiden tot toenemende chaos in de regio. Ook zou het conflict tussen Saoedi-Arabië en Iran escaleren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert