Beleggers Belangen Live

Waarom AlphaValue sceptisch blijft over TomTom

Christian Slagter-Koster

De belangrijkste verrassing in de derdekwartaalcijfers van TomTom zag AlphaValue in de Consumer-divisie, waar de omzet minder snel daalde dan verwacht. De andere twee segmenten presteerden grotendeels in lijn met de verwachtingen.

De omzet van de divisie Automotive & Enterprise (A&E) steeg vooral door een sterke vraag in het automotive-segment en een waarde-toename in bestaande contracten. dit rechtvaardigde volgens AlphaValue de tweede verhoging van de omzetverwachting dit jaar.

Sceptisch over TomTom

De divisie Telematics liet een degelijke groei zien. Omdat TomTom het onderdeel van de hand wil doen, biedt dit de navigatiedienstverlener de mogelijkheid om verder te investeren in groeikansen voor de divisie A&E. Aan de andere kant verliest TomTom een onderdeel dat goed is voor circa 50% van de huidige kasstroom.

Kaartendata niet langer concurrentievoordeel

Het positieve nieuws wordt echter tenietgedaan door het verlies van het Volvo-contract. Deze aankondiging onderstreept volgens AlphaValue de marktzorgen, zeker omdat TomTom in de voorgaande maanden ook al Renault-Nissan, Mitsubishi en Toyota hun contract zag opzeggen.

Dit toont aan dat de kaartenactiva TomTom niet langer een concurrentievoordeel bieden, ook al blijft TomTom wellicht met deze klanten op andere gebieden samenwerken. Het gaat volgens AlphaValue veel meer om klantbeleving en het feit dat mensen liever met een smartphone navigeren. Concurrenten als Google kunnen een volledig pakket aanbieden dat verder gaat dan alleen navigatiekaarten. De stap van autofabrikanten richting Google kan wel leiden tot privacyproblemen en een gebrek aan controle op de data, wat volgens AlphaValue ruimte biedt voor TomTom om de concurrentie aan te gaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert