De koers van Euronav, verhuurder van olietankers, maakt wilde sprongen. Het bedrijf is dan ook uiterst cyclisch en het aandeel is lastig te timen. Het afgelopen jaar halveerde de koers bijna vanwege druk op de vervoerstarieven door de malaise in de oliemarkt. Sinds begin november 2016 is de koers bijna 30% opgelopen. Dit komt door de sinds eind vorig jaar weer flink gestegen vervoerstarieven en de sterkere dollar. Over het derde kwartaal daalden de vervoerstarieven fors, maar wist Euronav toch nog nipt winstgevend te opereren. Cijfers over het vierde kwartaal 2016 volgen al op 26 januari. De cijfers zullen nog wel wat zwak zijn maar er is een goede kans dat het bedrijf een positief beeld schetst over de markt, lees: meer olievervoer door de aantrekkende wereldeconomie en gunstige perspectieven voor de vraag-aanbodverhouding van olietankers.
Eind vorig jaar wist Euronav verhuurcontracten voor twee mammoettankers met vijf jaar te verlengen en vorige week sloot het een sale-and-lease back constructie voor vier schepen. Bij de huidige k/w van 10 en mogelijk dividendrendement van 7-8% zien wij nog wel wat meer potentieel in het fonds, maar gezien het onvoorspelbare karakter adviseren wij posities te beperken.
Lees ook: Waarom blijft de koers van Euronav achter bij de cijfers en vooruitzichten?
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.