Beleggers Belangen Live

Midden-Oosten op jacht naar grondstoffen in de ruimte

Christian Slagter-Koster

Het Midden-Oosten heeft al jaren een enorme invloed op de wereldwijde energievoorziening. Om ook in de toekomst een belangrijke rol te blijven spelen ontwikkelen olieproducerende landen als de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië ruimteprogramma’s en investeren ze in private ruimtevaartinitiatieven.

Goldman Sachs rekende eerder al voor dat een onderzoeksatelliet enkele tientallen miljoenen dollars kost en een astroïdemijnmachine $2,6 mrd. Navitas Resources verwacht dat bedrijven in de komende vijf jaar satellieten lanceren die op zoek gaan naar zeldzame gassen en metalen in astroïden, waarbij het mijnen binnen acht jaar begint. Een enkele astroïde bevat waarschijnlijk 175 keer meer platina dan een mijn op aarde in een jaar kan opleveren, aldus GS op basis van een rapport van de Massachusetts Institute of Technology. Deze hoeveelheid platina is $25-50 mrd waard, al komen de marktprijzen door alle ontwikkelingen waarschijnlijk flink onder druk te staan.

Het Midden-Oosten ontwikkelt zich door de investeringen volgens Navitas Resources van een op olie drijvende economie tot een kenniseconomie. Hierdoor krijgt het land voet aan de grond bij de jacht op buitenaardse grondstoffen die gebruikt kunnen worden voor ruimteproductie en om waterreserves op te bouwen. Water wordt in de toekomst namelijk een belangrijke brandstof voor ruimteraketten en het is te zwaar en kostbaar om het vanaf aarde te transporteren. Op langere termijn denkt Navitas Resources dat de meeste grondstoffen die in de ruimte worden gemijnd daar blijven en dat op deze manier een ruimte-economie ontstaat.

Lees ook: Lezersvraag: Wat zijn de vooruitzichten van de mijnbouwers? 


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor deze aandelen? U kunt zich als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert