Beleggers Belangen Live

Column: nepnieuws

Christian Slagter-Koster

Voorbeelden van hedgefondsmanagers of beleggingsgoeroes die de media gebruiken om aandelenkoersen te beïnvloeden zijn er in overvloed, maar het kan nog gekker.

In de Verenigde Staten werd onlangs een man gearresteerd die bommen wilde plaatsen in winkels van de Amerikaanse keten Target. De reden? Hij hoopte op deze manier de koers van het aandeel naar beneden te krijgen. De man schakelde iemand anders in om de explosieven in de Target-schappen te plaatsen, maar het werd deze persoon te heet onder de voeten en hij stapte naar de politie.

Een ernstiger dreiging vormt naar mijn mening echter nepnieuws. Vooral door Donald Trump is de term sterk in opkomst, nadat hij media als CNN en de New York Times had beticht van gekleurde en foutieve verslaggeving. Ook het hedgefonds Bridgewater is recent de strijd aangegaan met de media inzake nepnieuws. Dit fonds, met circa $150 mrd aan activa onder beheer een van de grootste ter wereld, betichtte The Wall Street Journal van de verspreiding van gekleurde berichtgeving en onwaarheden.
Nepnieuws kan een direct effect hebben op de financiële markten, zeker omdat deze steeds complexer worden en veel processen zijn geautomatiseerd. Diverse investeringsmaatschappijen hebben zelfs systemen ontwikkeld die zijn gerelateerd aan sociale media. Zo zijn er handelssystemen die berichten op Twitter scannen en daarop koop- en verkoopadviezen baseren die vervolgens automatisch worden doorgevoerd. Afhankelijk van het aandeel, de liquiditeit en de tijd waarop een order wordt doorgevoerd, kan dit een forse impact hebben op de koers, zeker omdat sociale media zeer vluchtig zijn en steeds vaker doelbewust worden ingezet voor de verspreiding van nepnieuws. Dat ondervond ook de New York Times onlangs, toen zij een nepaccount op Twitter van de inmiddels opstapte Amerikaanse Nationale Veiligheidsadviseur Michael Flynn citeerde.

Partijen als Google, Facebook en Twitter hebben daarom aangekondigd maatregelen te nemen tegen de verspreiding van nepnieuws, ook al blijft het de verantwoordelijkheid van de media en beleggers om te checken of iets echt is of niet. Intussen zal de tirade van Trump tegen nepnieuws voorlopig voortduren, ook al zijn de berichten feitelijk juist.

 

Lees ook: Column: het beste jongetje van de klas


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert