Beleggers Belangen Live

Column: meedoen én winnen

Het aloude Olympische credo krijgt dit jaar weinig weerklank van het NOC*NSF. De Nederlandse sportkoepel maakt zich niet overal geliefd met het keiharde beleid met ‘verliezersvluchten’, waarbij een verliezende Olympiër direct naar huis wordt gevlogen. Wellicht niet het meest sympathieke gebaar, maar voor de belegger is winnen altijd al belangrijker geweest dan meedoen. Het gaat per slot van rekening om het rendement.

Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Factset vroeg zich af of er voor de belegger eigenlijk nog wat te winnen valt tijdens de Olympische Spelen. Op zoek naar een antwoord analyseerde het een enorme set aan data die teruggaat tot de zomerspelen van 1900 in Parijs. En wat blijkt? De Spelen zijn mooie weken, zeker ook voor beleggers. Tijdens 69% van de Spelen sinds het begin van de vorige eeuw steeg de Dow Jones gedurende het evenement, met een gemiddelde van 3,9%.

Er is trouwens een selecte groep voor wie meedoen vrijwel per definitie ook winnen betekent: de sponsoren en hun aandeelhouders. Sinds de zomerspelen van 2000 in Sydney zijn vier beursgenoteerde bedrijven steeds sponsor geweest van de Olympische Spelen: Coca-Cola, McDonald’s, Panasonic en Samsung. Alle vier de fondsen hebben tijdens alle vier de Spelen de MSCI World Index verslagen. In het jaar na de Olympische Spelen bleven drie van de vier fondsen de MSCI World Index verslaan, alleen Coca-Cola bleef achter.

Je kunt je afvragen in hoeverre het iets met sport te maken heeft, maar één echte winnaar van de Spelen in Rio lijkt al bekend. Op Twitter komen dagelijks tientallen foto’s voorbij van ellenlange rijen op het Olympisch park. Niet voor de kaartjes, de tribunes of de handtekeningen van sporters, maar voor de Big Mac’s van McDonald’s.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: Column: de herfst komt eraan

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Maarten Snijders

Maarten Snijders (1988) werkt sinds 2016 bij Beleggers Belangen. Tijdens zijn studie Corporate Communication liep Maarten stage bij de NOS en WNL en volgde hij een programma aan de London School of Journalism. Bij Beleggers Belangen schrijft Maarten vooral over onderzoeksrapporten van analisten en is hij verantwoordelijk voor de koerswijzer.

Meer artikelen van deze expert