Beleggers lijken twijfels te hebben over de groeimogelijkheden van Facebook, analisten van Citigroup denken niet dat dit terecht is.
Volgens Citigroup staat buiten kijf dat de invloed die Facebook heeft op het leven van mensen en op de advertentie-industrie nauwelijks te overschatten is. Bovendien lijken we volgens de analisten nog in de begindagen van het bedrijf te zitten. Toch groeien de laatste tijd de twijfels onder beleggers. Dit heeft vooral te maken met een mogelijke afzwakking van de groei in het aantal advertenties op het platform en met de potentiële bedreiging die Snapchat vormt voor de groei van het gebruikersbestand van Facebook.
Wat betreft de zorgen over de advertentiekomsten, en dan specifiek over de zogenaamde ‘ad load’, stellen de analisten dat deze overtrokken zijn. Ad load houdt grofweg de verhouding in tussen betaalde en niet-betaalde content die een gebruiker tegenkomt op Facebook. Als de verhouding te veel zou gaan neigen richting betaalde content (advertenties) zou dit gebruikers kunnen wegjagen. De groei in ad load draagt volgens de analisten voor zo’n 30% bij aan de 45% omzetgroei die Facebook dit jaar zal behalen uit advertenties. De verhouding is volgens de analisten dit jaar gestegen van 7% naar 8%. Om te voldoen aan de heersende vooruitzichten zal dit percentage in 2017 moeten stijgen tot 8,3% en in 2018 tot 8,5%, volgens Citi een heel redelijke en haalbare toename.
Ook de zorgen over het afsnoepen van gebruikers (of van hun tijd) door Snapchat zijn volgens Citi ongefundeerd. Uit onderzoek van de zakenbank blijkt dat de tijd die gebruikers doorbrengen op platforms van Facebook (in dit geval Facebook en Instagram) nog steeds toeneemt en bovendien niet wordt beïnvloed door de aanwezigheid van Snapchat. Citi constateert op basis van hun analyse dat de verwachtingen in de markt zelfs aan de voorzichtige kant zijn.
Volgens de analisten kunnen de eerder genoemde ad load maar ook de advertentiekosten op het platform de komende jaren samen met het gebruikersbestand blijven groeien. Bovendien lijken de heersende verwachtingen geen rekening te houden met de opbrengsten en kansen die grote platforms als Whatsapp en Messenger (beide onderdeel van Facebook) bieden. De Amerikaanse zakenbank verhoogt het koersdoel voor het aandeel Facebook van $148 naar $158 en herhaalt het koopadvies.
Lees ook: Facebook kan groei amper bijbenen