PostNL en DHL hebben diverse obligatieleningen uitstaan. Die van PostNL leveren meer rendement op, DHL is stabieler.
De markt voor post- en pakketbezorging is uitdagend. Twee spelers die actief zijn op de Nederlandse markt, PostNL en DHL (Deutsche Post), nemen wij onder de loep. Zij hebben obligatieleningen in euro’s uitstaan, maar er zijn nadrukkelijke verschillen tussen de bedrijven.
PostNL
PostNL worstelt al jaren met dalende volumes in briefpost en felle concurrentie in pakketbezorging. Vooral de wettelijke verplichting om 95% van de post binnen één dag te bezorgen maakt deze activiteiten verlieslatend. Pogingen, zoals prijsverhogingen en kostenbesparingen, om het tij te keren hebben slechts beperkt effect. Daarom wil PostNL een aanpassing van de postwet. Het kabinetsvoorstel om post vanaf juli 2026 binnen twee dagen, en vanaf 2029 binnen drie dagen te bezorgen, is een stap in de goede richting, maar volgens PostNL nog onvoldoende . Het bedrijf pleit daarom voor overheidssubsidie tot 2029, zo lang de postwet de verplichting tot verlieslatende postbezorging oplegt. Omdat dit verzoek is afgewezen door de minister van Economische zaken en de rechter, gooide PostNL begin september de knuppel in het hoenderhok door de minister een ontheffing te vragen voor de postbezorgingstaak.
Op korte termijn zijn de problemen van PostNL nog enigszins te behappen. Het management verwacht een kleine winst voor 2025. En S&P verlaagde de kredietrating in maart 2025 al naar BBB-, het laagste niveau binnen investment grade. Maar als PostNL de eigen winstramingen niet haalt, de balans verder verzwakt en de winstvooruitzichten voor 2026 verslechteren, dan dreigt een afwaardering van de kredietwaardigheid naar high yield. Veel beleggers moeten hun obligatieleningen in dat geval verkopen. Het bedrijf kan de druk op de balans en een ratingverlaging voorlopig nog afwenden door het schrappen van dividend en/of het verlagen van investeringen. Maar dit zijn geen structurele maatregelen. Duurzaam herstel en een steviger kredietwaardigheid lijken slechts haalbaar middels een (ongewenste) overname door een financieel gezondere partij of een versoepeling van de postwet.
DHL
DHL Group bevindt zich in een geheel andere positie. Met activiteiten in meer dan 220 landen, een eigen luchtvloot en leidende posities in contractlogistiek en lucht- en zeevracht, beschikt het concern over een sterk gediversifieerd bedrijfsmodel. Dalende volumes briefpost zijn voor DHL minder problematisch dan voor PostNL. De omzet uit de Duitse (brief)postmarkt bedraagt minder dan 10% van de totale omzet, terwijl dat bij PostNL circa 35% is. Bovendien is de nieuwe Duitse postwet, die op 1 januari 2025 inging, gunstig voor DHL. Deze wet biedt meer ruimte voor marges en flexibiliteit in bezorgsnelheid – elementen waar ook PostNL zich in Nederland voor inzet.
Verder genereert DHL sterke vrije kasstromen, van circa €3 mrd per jaar, en voert het een conservatief financieel beleid. Het bedrijf beschikt hierdoor over een A2-rating van Moody’s en A- van Fitch. Wel verslechteren de schuldratio’s licht, mede door royale dividenduitkeringen en aandeleninkoop. Hierdoor is een ratingverlaging met één trede niet uit te sluiten. Voor beleggers verandert dit weinig. Zelfs als Moody’s de rating met één stapje naar beneden brengt (naar A3), blijft DHL ruimschoots boven het high yield grensniveau, waarmee het bedrijf toegang behoudt tot relatief goedkope financiering.
Obligatieleningen
PostNL heeft twee kleine euroleningen uitstaan met looptijden tot 2026 en 2031. Door de zwakke kredietwaardigheid en de genoemde uitdagingen eisen beleggers een flinke risicopremie. Voor de lening tot 2031 krijgen ze een jaarlijks effectief rendement van circa 4%, wat 1,8%-punt meer is dan voor een Duitse staatslening tot 2031. Deze risico-opslag is hoger dan voor de meeste andere zwakke BBB-obligaties met zesjaarslooptijd.
DHL heeft meerdere obligatieleningen in euro’s uitstaan met resterende looptijden tussen één en vijftien jaar. Voor een looptijd tot 2032 krijgen beleggers een effectief rendement van 3% per jaar. De PostNL-lening biedt dus een hoger effectief rendement, maar ook het gevaar van afglijden naar high yield. Bovendien is de grote minimale instap van deze obligaties voor de meeste particuliere beleggers niet geschikt.
DHL combineert stabiliteit en schaalvoordelen met een gezonde balans. Het effectief rendement is daardoor lager dan van PostNL. Maar de leningen zijn wel verkrijgbaar vanaf € 1000. Daarmee is DHL geschikt voor particuliere beleggers die stabiliteit zoeken, terwijl PostNL alleen voor grote, risicobewuste obligatiebeleggers te overwegen is.