Beleggers Belangen Live

Crashgevoelig én crashbestendig op Euronext

Ivan Snurer
Ivan Snurer Expert

Het is altijd beter om aandelen te kopen na een crash dan ervoor, maar de markt laat zich niet zo gemakkelijk voorspellen. Voor sommige beleggers zijn aandelen een afknapper omwille van het risico op korte termijn. Sommige aandelen zijn echter minder crashgevoelig dan andere.

Aandelen bewegen het hele jaar door op en neer. De beurs is nog maar net hersteld van de coronacrash of experts waarschuwen alweer voor de correctie die ons later dit jaar te wachten zou staan. En inderdaad: als de geschiedenis een leidraad is, komt vanzelf een keer de dag dat aandelen hard onderuit zullen gaan. Ook aandelenmarkten onttrekken zich niet voor eeuwig aan de wetten van de zwaartekracht, zeker niet als de beurs als geheel duur wordt.

De meeste beleggers haten woelige beurstijden. Niemand vindt het leuk als de waarde van de beleggingsportefeuille vermindert. Aandelen mogen dan wel op termijn een groot winstpotentieel hebben, voor veel beleggers is het risico op koersdalingen op de korte termijn een serieuze afknapper. Daarbij komt dat men nooit weet wanneer de volgende crash zich aandient, of u nu hoog of laag koopt.

Angst voor instapmoment

Voor veel onervaren beleggers is de angst voor het verkeerde instapmoment een te hoge drempel om met aandelen te beginnen. Door periodiek elke maand een vast bedrag te beleggen, verkleint u doordat u meerdere instapmomenten creëert het risico dat u net op het verkeerde moment koopt. Niettemin wijst onderzoek uit dat in één keer al je vermogen beleggen verstandiger is dan gespreid instappen, ook wel periodiek beleggen genoemd.

Wordt men niettemin toch overvallen door een crash, dan is het altijd goed om een shortlist te hebben. Welke aandelen staan er op uw kooplijstje? Als u op dat moment nog moet gaan nadenken, is de kans groot dat de crisis voorbij is en dat u pas koopt als het herstel ingezet is. Hoe crisisbestendig u zelf bent, hangt af van uw eigen persoon. Als u nog geld achter de hand hebt, belegt aan hand van een plan en uw emoties onder controle heeft, kunt u bij een crash uw slag slaan.

Even terug in de tijd

De meeste beleggers durven echter niet te kopen als de naald van het koerskompas op tilt slaat, maar ook niet als de beurs als geheel duur is. Wie ruim een jaar geleden besloot aandelen te kopen, werd getrakteerd op een coronacrash van -40%. Desalniettemin noteren aandelen nu vrijwel op hetzelfde niveau als pakweg een jaar geleden. Gaan we nog verder terug in de tijd, tot aan de zomer van 2017, dan blijkt dat de fusiebeurzen van Euronext sindsdien nagenoeg met 9% gestegen zijn.

Crashgevoelig

Wie medio 2017 besloot de meest crashbestendige aandelen van de Euronext-beurzen te kopen, dat wil zeggen de indexleden binnen het universum van de Euronext100 en de Next150, blikt nu inclusief dividend terug op een rendement van 34,1%. De hoofd- en midkapaandelen die destijds het meest crashgevoelig waren, staan nu op -15%. En dit in een klimaat waar Europese aandelen door de bank genomen een totaalrendement van 10,8% bijeensprokkelden.

Wel of niet crashgevoelig

Om te achterhalen welke aandelen nu het minst crashgevoelig zijn, onderwierpen we de huidige hoofd- en midkapaandelen van de fusiebeurs Euronext aan de crashtest van weleer. Net als toen, werd gekeken naar het rendement en de risico-aspecten van de indexleden. De crashtest wikt enerzijds de maat van het totaalrendement over drie en tien jaar en weegt anderzijds telkens het marktrisico, de volatiliteit en de tijdelijke koersverliezen over drie en tien jaar.

crashbestendig aandelen Nederland

De crashtest laat zien dat de aandelen van ASMI, Besi, Smurfit Kappa bij de eerstvolgende beurscrisis minder hard onderuit zullen gaan dan BIC, Vastned Retail en NOS. De toekomst zal uitwijzen hoe groot de crashgevoeligheid en crashbestendigheid werkelijk is.

Crashgevoelige aandelen Nederland

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Ivan Snurer

Ivan Snurer

Expert

Ivan Snurer (1965) studeerde in Brussel autotechnieken aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst. Bij Volvo Cars was hij als productingenieur en later als kwaliteitsingenieur nauw betrokken bij de ontwikkeling en de assemblage van de Volvo 400-reeks in Born. Via een omweg in de Europese nucleaire industrie kwam hij medio jaren negentig terecht in de financiële wereld, nadat hij aan Nyenrode Business Universiteit zijn MBA-titel had behaald en zich aan de Erasmus Universiteit Rotterdam had verdiept in quantitative finance. Snurer publiceert sinds eind jaren negentig met enige regelmaat in de Belgische en Nederlandse financiële pers en schrijft sinds 2002 voor Beleggers Belangen. Hij is directeur van Quantalytica, een onafhankelijk adviesbureau dat onderzoek verricht naar de efficiëntie van beleggingsstrategieën en selectiemethodieken.

Meer artikelen van deze expert