Beleggers Belangen Live

Beter Beleggen | Impuls voor momentumaandelen

Ivan Snurer
Ivan Snurer Expert

Momentum komt voort uit de menselijke neiging tot kuddegedrag. Als we zien dat een aandeel goed heeft gepresteerd, komt er meer vraag naar dat aandeel. De bekende lijstjes met stijgers en dalers spelen hier op in. Welke momentumaandelen moet je nu wel of niet hebben?

In de eerste drie maanden van 2024 stegen de beurskoersen op Wall Street met 10,2%. Dat was het sterkste jaarbegin van de S&P 500 sinds 2019 en de vijfde grootste stijging in het eerste kwartaal van een kalenderjaar sinds 1990.

Ook de Europese effectenbeurzen zijn het nieuwe jaar goed begonnen. De S&P Europe 350 noteerde eind maart 7,1% hoger dan bij de jaarwisseling. Goed voor een tiende plaats in de lijst met gerealiseerde rendementen over het eerste kwartaal sinds de jaren negentig.

Aan weerszijden van de Atlantische Oceaan schoten de indices met populaire aandelen nog sterker uit de startblokken. De momentumindex van de S&P 500 boekte in de afgelopen drie maanden 22,3% winst, diens Europese tegenhanger 17,0%.

The Big Five

Een blik op de prestaties van veelgebruikte stijlfactoren (Value, Size, Momentum, Volatility en Quality) brengt aan het licht dat in de eerste drie maanden van 2024 van deze zogenoemde Big Five geen enkele beleggingsstijl het beter heeft gedaan dan momentum.

Welnu: wat houdt momentumbeleggen in? De momentumtheorie gaat er in principe van uit dat aandelen die de afgelopen tijd duidelijk gestegen zijn, dat ook in de komende periode zullen blijven doen, en omgekeerd.

Het fenomeen momentum is vergelijkbaar met het kiezen van een bioscoopfilm aan de hand van recensies van eerdere kijkers of bezoekersaantallen. Intrinsiek neig je als individu naar een film met positieve reviews. Als de film aan je verwachtingen voldoet, dan zal je hem ook aan anderen aanraden. Dit soort kuddegedrag werkt hogere bezoekersaantallen in de hand.

Beleggers die momentumaandelen kopen, willen profiteren van de trendvorming op de financiële markten. Zolang de trend aanhoudt, kan het kopen van populaire aandelen lonend zijn, maar als de markt draait, kan dit soort aandelen grote verliezen opleveren. Wat snel stijgt, kan ook hard dalen.

Momentum is populair als de markten omhoog gaan. Als aandelen stijgen, is altijd iemand ervan overtuigd dat het nog hoger kan, maar op een gegeven moment komt de klad erin. Vaak tuimelen de koersen van populaire aandelen in groep. Wanneer bekende momentumaandelen in groten getale dalen, kan dat een verkapte waarschuwing zijn dat de rek uit de markt is.

Eenvoudig en moeilijk

Het kopen van momentumaandelen is vooral interessant voor de actieve belegger, maar niet onomstreden. In de kern is momentum de meest eenvoudige beleggingsstrategie ter wereld, maar tegelijkertijd is het ook de moeilijkste. Het vervelende van momentumbeleggen is dat het soms erg goed werkt en soms totaal niet. De ene keer moet je langetermijnwinnaars hebben, dan weer de grootste stijgers van gisteren.

Over het algemeen kijken beleggers naar het momentum van de afgelopen drie tot twaalf maanden, maar de terugblikperiode hoeft zich niet te beperken tot enkele maanden. Het kan ook over een kortere tijdsspanne, bijvoorbeeld enkele uren, dagen of weken. Als vuistregel geldt dat naarmate de koersen harder stijgen, de formatieperiode korter dient te zijn.

Seasonal Adjusted Momentum Model

Ondanks de wirwar van het momentumeffect op lange en korte termijn, er bestaat een gulden middenweg. Beleggers blijken een voorkeur te hebben voor de winnaars van het lopende kalenderjaar en de grootste stijgers van de voorbije negen maanden.

De combinatie van beide formatieperiodes vormt de kern van Seasonal Adjusted Momentum Model. In het seizoensgebonden model worden de aandelen elke drie maanden gewikt en gewogen en die bij beide criteria tot het topdeciel van de markt behoren, worden gekocht. In het bodemdeciel zitten de aandelen die je beter niet kunt kopen.

Momentumaandelen van nu

Als je naar de langetermijntrend van de Magnificent Seven kijkt, dan heeft het illustere zevental (Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft, Nvidia en Tesla) immer nog de wind in de zeilen, al daalden in het eerste kwartaal de beurskoersen van Apple en Tesla.

Benieuwd welke Amerikaanse en Europese aandelen nu koopwaardig zijn, werp dan een blik op bijgaande tabel. In het eerste kwartaal boekte de top tien respectievelijk 46,3% en 21,4% winst.

momentumaandelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Ivan Snurer

Ivan Snurer

Expert

Ivan Snurer (1965) studeerde in Brussel autotechnieken aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst. Bij Volvo Cars was hij als productingenieur en later als kwaliteitsingenieur nauw betrokken bij de ontwikkeling en de assemblage van de Volvo 400-reeks in Born. Via een omweg in de Europese nucleaire industrie kwam hij medio jaren negentig terecht in de financiële wereld, nadat hij aan Nyenrode Business Universiteit zijn MBA-titel had behaald en zich aan de Erasmus Universiteit Rotterdam had verdiept in quantitative finance. Snurer publiceert sinds eind jaren negentig met enige regelmaat in de Belgische en Nederlandse financiële pers en schrijft sinds 2002 voor Beleggers Belangen. Hij is directeur van Quantalytica, een onafhankelijk adviesbureau dat onderzoek verricht naar de efficiëntie van beleggingsstrategieën en selectiemethodieken.

Meer artikelen van deze expert