(ABM FN-Dow Jones) Yum Brands heeft in het derde kwartaal de omzet en winst zien toenemen ondanks de aanhoudende problemen van het merk Pizza Hut, waarvoor het bedrijf strategische alternatieven onderzoekt. Dit bleek dinsdag uit de cijfers van de uitbater van fastfoodrestaurants.
“Het Pizza Hut-team heeft hard gewerkt om de uitdagingen binnen de sector en de categorie aan te pakken. De prestaties van Pizza Hut wijzen echter op de noodzaak van aanvullende maatregelen om het merk te helpen zijn volledige waarde te realiseren. Deze maatregelen kunnen mogelijk beter buiten Yum Brands worden uitgevoerd”, aldus CEO Chris Turner in een toelichting.
Het bedrijf heeft geen deadline of definitief tijdschema voor het beoordelingsproces vastgesteld. Yum specificeerde dinsdag ook niet wat de “reeks strategische opties” voor Pizza Hut inhoudt.
Cijfers derde kwartaal
De eigenaar van de fastfoodfranchises Pizza Hut, Taco Bell en KFC rapporteerde dinsdag een stijging van de omzet met 8,4 procent tot 1,98 miljard dollar, iets minder dan de gemiddelde Wall Street-prognose van 2 miljard dollar, volgens FactSet.
De winst bedroeg 397 miljoen dollar, ofwel 1,41 dollar per aandeel, een stijging ten opzichte van 382 miljoen dollar, ofwel 1,35 dollar per aandeel, een jaar eerder.
De aangepaste winst per aandeel bedroeg 1,58 dollar per aandeel, wat hoger was dan de 1,49 dollar per aandeel die analisten geraadpleegd door FactSet hadden verwacht.
De wereldwijde vergelijkbare omzetgroei kwam uit op 3 procent. Daarbij compenseerde een groei van 3 procent bij KFC en van 7 procent bij Taco Bell de krimp van 1 procent bij Pizza Hut.
De vergelijkbare internationale omzet van Pizza Hut steeg afgelopen kwartaal weliswaar met 2 procent, maar daalde met 6 procent in de VS.
Het aandeel van Yum Brands steeg na de cijfers voorbeurs met 1,9 procent.
© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.