(ABM FN-Dow Jones) Adyen heeft in het derde kwartaal de omzet zien doorgroeien en scherpte de outlook aan. Dit bleek woensdag uit een update van het betaalbedrijf.
De omzet steeg met 20 procent op jaarbasis tot 598,4 miljoen euro, ofwel met 23 procent tegen constante wisselkoersen. Analisten die bijdroegen aan de consensus van Visible Alpha mikten vooraf op een omzet van 593 miljoen euro. De omzetgroei is vergelijkbaar met de groei in de vorige twee kwartalen. De platformomzet trok met 50 procent aan tot 68,6 miljoen euro. Adyen zag ook momentum in het SaaS-segment.
De omzet bij Unified Commerce trok met 32 procent aan tot 194,8 miljoen euro en bij Digital met 10 procent tot 335 miljoen euro.
De verwerkte betaalvolumes stegen met 8 procent op jaarbasis tot 346,9 miljard euro. Dit is minder dan de 360 miljard euro waar analisten op rekenden.
Adyen gaf ook een scherpere outlook af. Het betaalbedrijf verwacht dat de omzet in 2026 met circa 20 tot 25 procent zal stijgen. Dit valt binnen de bandbreedte van een groei met 20 tot 29 procent, die eerder voor de periode tot en met 2026 werd afgegeven.
Adyen verwacht dat de omzetgroei in de tweede helft van 2025 in brede lijnen zal overeenkomen met het eerste halfjaar. In augustus waarschuwde het bedrijf dat er geen versnelling van de omzetgroei meer werd verwacht voor 2025.
Voor 2026 wordt een EBITDA-marge verwacht van meer dan 50 procent en de investeringen moeten 5 procent van de netto-omzet uitmaken.
Jefferies hield er al rekening mee dat Adyen een outlook zou geven voor 2026. Analisten van de bank mikten op een indicatie van “laag in de 20 procent” voor de omzetgroei. Door bij de kwartaalcijfers vooruit te blikken naar 2026 kan Adyen tijdens de beleggersdag op 11 november geheel focussen op de vooruitzichten voor de langere termijn, aldus Jefferies.