Beleggers Belangen Live

Maersk verrast met sterke winst en groot inkoopprogramma

Maersk Credit: Wolfgang Weiser/Unsplash
Karel Mercx
Karel Mercx Expert

De markt was zeer te spreken over de cijfers van rederij Maersk en beloonde het aandeel met een forse koersstijging.

Maersk boekte in het vierde kwartaal een ebitda van $3,6 mrd, ruim boven de verwachting van $3,1 mrd dollar en fors hoger dan de $839 mln een jaar eerder. Voor 2025 rekent de containervervoerder op een onderliggende ebitda tussen $6 mrd en 9 mrd, afhankelijk van de heropening van de Rode Zee-route. Als dat halverwege het jaar gebeurt, blijft de winst aan de onderkant van die bandbreedte, terwijl de winst hoger kan laten uitvallen bij een heropening pas eind 2025.


Het bedrijf kondigde een aandeleninkoopprogramma van DKK14,4 mrd ($2 mrd) aan, goed voor 9% van het totale aandelenkapitaal. De eerste fase loopt tot 6 augustus, de rest wordt binnen twaalf maanden afgerond.

Uitzonderlijk winstgevend jaar

Dit besluit volgt op een uitzonderlijk winstgevend jaar waarin verstoringen in de wereldhandel, zoals de Houthi-aanvallen in de Rode Zee, de vrachttarieven opdreven. Begin 2023 schortte Maersk een eerder inkoopprogramma nog op vanwege overcapaciteit in de scheepvaart, maar door de huidige marktomstandigheden is die capaciteit afgenomen en blijven de tarieven hoog.

Lees ook Lagere containerprijzen zetten aandelen Maersk onder druk

Ondanks de sterke resultaten blijft Maersk voorzichtig over de heropening van de Rode Zee-route. Ceo Vincent Clerc verwacht dat het bedrijf op z’n vroegst halverwege 2025 weer door de regio vaart, maar noemt de situatie zeer onzeker. Na de zestig dagen durende wapenstilstand in Gaza moet blijken hoe de VS, Iran en Israël zich zullen opstellen. Maersk wil voorkomen dat het te vroeg terugkeert en vervolgens opnieuw moet omleiden via Zuid-Afrika.

Toch is Maersk positiever over de sector dan een jaar geleden. Clerc ziet de vraag in 2024 en 2025 sterker uitpakken dan verwacht, terwijl het wereldwijde orderboek voor nieuwe schepen voor 2027-2029 relatief laag blijft. Dit kan de vrachttarieven ondersteunen en de winstgevendheid van het bedrijf verder versterken.

De auteur heeft een long positie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Karel Mercx

Karel Mercx

Expert

Karel Mercx (1981) is sinds 2015 beleggingsspecialist bij Beleggers Belangen. Eerder werkte hij al tussen 2007 en 2013 als redacteur voor Beleggers Belangen en was hij daarna actief als beleggingsspecialist bij broker Lynx. Karel is een bekend gezicht in de beleggingswereld: hij won in 2013 het grootste onlinebeleggersdebat van Nederland, werd in 2014 verkozen tot beurstwitteraar van het jaar en was in 2015 beleggingsspecialist bij het RTLZ-beursspel. Zijn aandacht binnen Beleggers Belangen gaat uit naar technologie, edelmetalen, oliebedrijven, cryptocurrencies, opkomende landen, financiële dienstverlening, grondstoffen en alternatieve beleggingen.

Meer artikelen van deze expert