Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Beurs in Beeld Karel Mercx, 21 jan 09:30

Lagere containerprijzen zetten aandelen Maersk onder druk

0 0 Leestijd ongeveer

De aandelen van Maersk, een van de grootste spelers in de sector van containervervoer over de oceanen, hebben in 2025 bijna dagelijks verlies geleden. De belangrijkste reden is dat de containerprijzen dit jaar bijna elke dag gedaald zijn.

Aan het einde van 2024 kostte het boeken van een containertransport van China naar Rotterdam $1641. Inmiddels is deze prijs gezakt naar $1252. Deze scherpe daling wordt mede veroorzaakt door geopolitieke ontwikkelingen, waaronder de recente gevangenenruil tussen Hamas en Israël. Dat had ook invloed op de koers van Maersk.


Bovendien hebben de door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen aangekondigd dat zij hun aanvallen in de Rode Zee en de Golf van Aden zullen beperken tot uitsluitend Israëlische schepen. Dit besluit kwam nadat het staakt-het-vuren in de Gazastrook zijn tweede dag was ingegaan.

Tarieven Rode Zee zijn gedaald

Een ander positief teken is dat de tarieven voor oorlogsrisicoverzekeringen voor schepen in de Rode Zee zijn gedaald. Momenteel bedragen deze tarieven ongeveer 0,5% van de waarde van het schip (‘hull value’), terwijl ze eind 2024 nog tussen 0,7% en 0,8% lagen.

Een bijkomende ontwikkeling van invloed op Maersk was het akkoord dat op 9 januari werd bereikt tussen de werkgeversorganisatie en de vakbond in de VS. Het zesjarige cao-akkoord voorkomt een dreigende staking van havenarbeiders aan de oost- en zuidkust van de Verenigde Staten, die gepland stond om op 15 januari te beginnen.

Lees ook Maersk | Wederom gaan de verwachtingen omhoog

Rederijen, waaronder Maersk, hadden gewaarschuwd voor ernstige verstoringen in de toeleveringsketen als gevolg van een mogelijke staking. Maersk adviseerde klanten in de aanloop naar het akkoord om beladen containers tijdig op te halen en lege containers terug te brengen.

De auteur heeft een long positie in Maersk.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.