Beleggers Belangen Live

Zilver | Blinkt meer dan goud

Christian Slagter-Koster

Terwijl de goudprijs records breekt, biedt zilver op lange termijn meer potentieel, zegt Morningstar.

De waarden van goud en zilver zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest en de prijzen van beide edelmetalen bewegen meestal tegelijkertijd dezelfde kant op. Sinds begin dit jaar is de spotprijs van goud met 27% opgelopen en die van zilver met 32%. Morningstar vindt zilver op de huidige prijs een aantrekkelijkere belegging dan goud. In tegenstelling tot goud staat zilver namelijk nog ver af van zijn recordniveau.

Energietransitie

De belangrijkste reden waarom Morningstar opwaarts potentieel ziet, is dat zilver dankzij unieke eigenschappen onmisbaar is voor veel producten. Zilver speelt volgens de analist een cruciale rol in de energietransitie en is een belangrijk component in zonnepanelen. Voor iedere zonnepaneel is per kilowatt tien tot twintig gram zilver nodig. Bloomberg heeft becijferd dat er alleen al in 2024 wereldwijd voor 592 gigawatt aan nieuwe zonnepanelen worden geïnstalleerd, waarvoor circa 250 miljoen ounces zilver nodig is. Dat komt neer op 30% van het wereldwijde aanbod.

Bekijk ook het dossier Beleggen in goud | Vijf punten van aandacht bij de edelmetalen

Volatiliteit van zilver

Wel waarschuwt Morningstar dat de zilverprijs volatieler is dan die van goud, vooral in fasen waarin sprake is van een neerwaartse beweging. De analist adviseert beleggers oog te houden voor de verhouding tussen goud en zilver. Deze ratio laat zien hoeveel ounce zilver je nodig hebt om één ounce goud te kopen. Momenteel bedraagt deze ratio 83, waar het gemiddelde van de afgelopen dertig jaar tussen 55-60 ligt. Het lijkt er dus volgens de analist op dat zilver ondergewaardeerd is ten opzichte van goud.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert