UBS vreest dat auto-industrie een moeilijke periode tegemoet gaat en heeft daarom de koersdoelen voor diverse autofabrikanten en toeleveranciers verlaagd.
De auto-industrie heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug dankzij een ongekende periode van prijszettingsvermogen en winstgevendheid. UBS denkt dat daar binnen drie tot zes maanden een abrupt einde aan komt en heeft daarom zijn ramingen verlaagd. Voor autofabrikanten liggen die nu 40% onder de marktverwachtingen en voor toeleveranciers ongeveer 30%.
UBS verwacht dat in Europa de autoverkopen volgend jaar met 2,4% dalen tot 15,2 miljoen, in de Verenigde Staten gelijk blijven op 14,4 miljoen en in China met 3% dalen ten opzichte van de 24,9 miljoen die voor dit jaar wordt verwacht.
Vooral voor massaproducenten vreest UBS dat de winstdaling nog steeds wordt onderschat. De Zwitserse bank heeft het advies voor Ford neerwaarts bijgesteld van ‘houden’ naar ‘verkopen’ en het koersdoel van $13 naar $10, terwijl het koopadvies voor zowel Volkswagen, General Motor als Renault is verlaagd naar een houdadvies. De koersdoelen voor deze aandelen zijn bijgesteld van respectievelijk $230 naar $130, $56 naar $38 en $37 naar $33.
Mercedes-Benz de favoriet
Verder is voor Mercedes-Benz het koersdoel verlaagd van €80 naar €72, voor Stellantis van €18,50 naar €17,50, voor Tesla van $360 naar $350 en voor BMW van €81 naar €70. Voor Mercedes-Benz, Stellantis en Tesla luidt het advies ‘kopen’ en voor BMW ‘houden’. UBS geeft van de autofabrikanten de voorkeur aan Mercedes-Benz vanwege het luxe-imago.
Toeleveranciers
Van de toeleveranciers prefereert de zakenbank Valeo; UBS hanteert een koopadvies voor het aandeel en heeft het koersdoel met €4 verlaagd tot €23. Voor Continental is het advies verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’ en het koersdoel van €100 naar €46. Het advies voor Schaeffler is blijven staan op ‘houden’ en het koersdoel is verlaagd van €5,40 naar €4,90.