Beleggers Belangen Live

UBP | Goede kansen voor Japanse small caps

Christian Slagter-Koster

Vanwege de ontwikkelingen in Japan ziet UBP kansen voor Japanse small caps. De hoge volatiliteit van de beleggingen komt nu met kansen. 

Union Bancaire Privée (UBP) stelt dat geopolitieke spanningen en macro-economische onzekerheden kleinere bedrijven in Japan onevenredig hard hebben geraakt. De inflatie steeg in Japan vorig jaar richting 4%, een niveau dat sinds de jaren tachtig niet meer was voorgekomen, waardoor de Bank of Japan zich genoodzaakt zag om meerdere renteverhogingen door te voeren.

Begin januari stond de inflatie in Japan op 4,3% en mede daarom denkt UBP dat beleggers dit jaar met nog meer renteverhogingen rekening moeten houden. De Bank of Japan zal daarbij waarschijnlijk het beleid van de Federal Reserve afwachten en op zijn vroegst in maart de eerste renteverhoging doorvoeren. Het zal leiden tot de nodige volatiliteit.

Smallcaps

Japanse small caps zijn het meest gevoelig voor volatiliteit en hun winsten en aandelenkoersen worden aan het begin van een recessie vaak bijzonder hard getroffen. Tegelijkertijd lopen deze aandelen meestal voorop bij een economisch herstel.

Omdat Japanse small caps de afgelopen periode slechter hebben gepresteerd dan large caps, zijn hun waarderingen aantrekkelijker geworden. UBP stelt dat winstverwachtingen bijdragen aan het herstelpotentieel en een interessante discrepantie onthullen tussen large en small caps. Ondertussen staan de koers-winstverhoudingen van Japanse small caps op de laagste niveaus van de afgelopen vijf jaar.

UBP wijst erop dat kleine Japanse bedrijven gezien worden als risicovolle activa, maar dat hun relatief hogere volatiliteit ook kansen kan creëren. Groeiende innovatieve bedrijven kunnen zich onderscheiden en interessant zijn wanneer ze hoogwaardige kenmerken herbergen als een veerkrachtig bedrijfsmodel, een sterk management, een solide balans en een leidende marktpositie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert