Beleggers Belangen Live

Krimp Nederlandse retail eenmalig

2020-04-06 08:43:55 DEN HAAG - Een leeg toiletpapier schap in de Albert Heijn. COPYRIGHT BART MAAT
Christian Slagter-Koster

Gewenning van hogere prijzen zal zorgen voor omzetgroei voor de Nederlandse detailhandel, verwacht ING Research.

In 2024 werden goederen in Nederland gemiddeld 1,5% duurder. Voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken stegen 1,7% in prijs en persoonlijke verzorgingsproducten zoals parfum en schoenen waren met een prijsstijging van respectievelijk 3,6 en 2,6% de uitschieters.

Aan de andere kant werden kleding en elektronica juist 0,5% goedkoper. ING Research denkt dat de grootste prijsstijgingen in de detailhandel inmiddels achter ons liggen.

Koopkracht Nederland gaat dit jaar verbeteren

De analist verwacht dat de koopkracht dit jaar verbetert en dat Nederlandse consumenten meer gewend raken aan de hogere prijzen, met als gevolg dat zij dit jaar meer zullen uitgeven in de winkelstraat en online. Dat zal onder meer terug zijn te zien bij supermarkten, die een uitdagend jaar achter de rug hebben. Door het tabaksverbod zagen supermarkten in 2024 voor het eerst in twintig jaar de omzet krimpen. Voor 2025 rekent ING Research erop dat de omzet van supermarkten en speciaalzaken met 1,5% groeit.

Lees ook B&M European Value Retail | Afgeprijsd winkelaandeel

ING Research denkt dat in e-commerce pure online spelers het opnieuw beter doen dan retailers die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Deze multichannel retailers boekten vorig jaar een omzetgroei van 1%, terwijl de omzet van pure online spelers met 8% toenam.

Persoonlijke verzorging wordt populairder

Bij de detailhandel non-food voorziet ING Research dat consumenten vooral meer geld gaan uitgeven aan persoonlijke verzorgingsproducten. Verder zullen woonwinkels en het doe-het-zelfsegment profiteren van de aantrekkende woningmarkt.

Wel verwacht ING Research dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in non-food verder toeneemt. Retailers met een verouderd verdienmodel kunnen vanwege hun slechte financiële positie niet investeren in personeel en vernieuwing, waardoor deze bedrijven uit de winkelstraat dreigen te verdwijnen.

Lees ook Vastned | Winkelvastgoedreus doet stapje terug

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert