Beleggers Belangen Live

Janus Henderson | Waarderingskloof EU vs VS

Christian Slagter-Koster

Janus Henderson vindt Europese aandelen goedkoop ten opzichte van Amerikaanse. Dat heeft met meer factoren te maken dan de zwakke euro.

De waarderingskloof tussen Europa en de Verenigde Staten gemeten op basis van de Shiller P/E is volgens Janus Henderson extreem. De zwakkere euro zorgt ervoor dat de producten van Europese producenten nog nooit zo goedkoop zijn geweest ten opzichte van de internationale concurrentie. Tezamen met het soepele monetair beleid van de ECB brengt dit Europa er volgens Janus Henderson in een goede positie.

Naast aantrekkelijk gewaardeerd, vindt Janus Henderson de Europese aandelenmarkt divers en robuust. De analist wijst erop dat Europese bedrijven in verschillende markten de dienst uitmaken. Als voorbeelden noemt Janus Henderson ASML met zijn innovatieve chipmachines, Signify met energie-efficiënte verlichting en DSM met milieuvriendelijke diervoeding. Deze diversiteit stelt Europese beleggers in staat om een balans te zoeken tussen aantrekkelijk gewaardeerde cyclische bedrijven en organisaties met dominante marktaandelen die gericht zijn op langjarige groeithema’s.

Ook herbergt Europa relatief veel financiële, energie-, materiaal- en industriële bedrijven, die het doorgaans beter doen dan hun defensieve tegenstrevers wanneer ze uit een recessie komen.

Wat volgens Janus Henderson ook meespeelt, is dat Europa goed gepositioneerd is om te profiteren van de energietransitie. Veel overheden willen klimaatneutraal worden en de vermogensbeheergroep denkt dat energiebedrijven daarin een sleutelrol vervullen. Veel van de gevestigde energiemaatschappijen hebben de infrastructuur, technologieën, kasstroom en ruimte om nieuwe investeringen te financieren. Shell, Total Energies en BP investeren al fors in het verlagen van de CO2-uitstoot en dit gaat de komende jaren alleen maar verder toenemen, aldus Janus Henderson.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert