Beleggers Belangen Live

Invesco | Vier sectoren voor extra inflatiebescherming

Christian Slagter-Koster

Nutsbedrijven hebben vaak de macht om in lijn met de inflatie de prijzen te verhogen. Invesco noemt vier andere sectoren waar dat ook mogelijk is.

Terugkerende inkomsten ziet Invesco om te beginnen bij technologiebedrijven. Steeds vaker werkt de aankoop van software op abonnementsbasis, wat betekent dat er op gezette tijden opnieuw voor gebruik van het product betaald moet worden. Een bedrijf in deze sector dat hier goed op inspeelt is Microsoft.

Communicatiebedrijven zijn ook interessant vanuit het oogpunt van inflatiebescherming. Als voorbeeld noemt Invesco American Tower. Het bedrijf exploiteert communicatie-infrastructuur zoals torens waarop satellietschotels voor telefoniemaatschappijen staan. Voor telefoniemaatschappijen is het interessanter om deze torens te huren dan om ze zelf te bouwen. De vergoedingen voor het huren van torenruimte zijn doorgaans gekoppeld aan de inflatie. Invesco stipt daarbij aan dat telefoniemaatschappijen zelf ook goed zijn in het doorberekenen van kosten.

Ook audio vindt Invesco een interessante sector. Muziek is een van de laatste kostenposten waarop consumenten bezuinigen. Universal Music Group bezit en exploiteert bedrijven die zich bezighouden met het opnemen, uitgeven, verkopen en creëren van audiovisuele content. Daarbij heeft het bedrijf muziekrechten waarover het royalty’s ontvangt.

Meeliften met…

Tot slot stelt Invesco dat de lift- en roltrapindustrie kansen biedt. De sector bestaat uit slechts een handvol spelers: Otis, Schindler, Kone en Mitsubishi Electric. Deze bedrijven halen het grootste deel van hun winst uit het onderhoud van de apparatuur. De installatie van een nieuwe lift is duur en tijdrovend en kan een grote verstoring veroorzaken. Het is volgens Invesco onwaarschijnlijk dat een eigenaar van een gebouw zonder goede reden een nieuwe lift installeert. Bovendien worden eigenaren van openbare gebouwen meestal verplicht hun uitrusting regelmatig te laten onderhouden, wat zorgt voor terugkerende inkomsten voor de fabrikant.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert