Gap heeft de financiële gaten gevuld en ziet er weer tiptop uit, constateert J.P. Morgan.
De omzet van de Amerikaanse kledingretailer Gap steeg over het derde kwartaal op jaarbasis met 2% naar $3,8 mrd, waarbij de omzetdaling van 2% voor de fysieke winkels werd gecompenseerd door een stijging van 7% in de online omzet.
Laatstgenoemde segment is nu goed voor 40% van de totale omzet. Verder viel op dat de omzet van sportkledingmerk Althleta met 4% steeg tot $290 mln, terwijl een jaar geleden deze omzet nog met 19% daalde.
Brutomarge verbeterd
De winst van Gap kwam uit op $355 mln en dat betekende een verbetering van de brutomarge met 140 basispunten tot 42,7%. Het was voor het vierde kwartaal op rij dat Gap een omzetgroei rapporteerde en het zevende achtereenvolgende kwartaal dat het marktaandeel won.
Gap rekent voor het vierde kwartaal op een omzetgroei van 1-2%. Voor heel 2024 bedraagt de verwachte omzetgroei 1,5-2% en heeft het bedrijf de raming voor de operationele winstgroei verhoogd van 50% naar 60%, waarbij het rekent op een verbetering van de brutomarge met 220 basispunten.
J.P. Morgan stelt dat topman Richard Dickson een solide basis heeft gelegd voor een consistente aanpak en verbeterde marketing voor alle vier de merken. Volgens de Amerikaanse zakenbank is hierdoor een vliegwiel ontstaan: de omzetgroei kan verbeteren van een laag tot middelhoog percentage, waarbij de operationele marge gestaag zal toenemen. J.P. Morgan heeft zijn advies verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’ en het koersdoel met $2 opgetrokken naar $30.