Beleggers Belangen Live

DWS tipt mid- en smallcaps in Europa

Christian Slagter-Koster

Vermogensbeheerder DWS geeft drie redenen waarom Europese mid- en smallcaps gunstig gewaardeerd zijn.

Voor het derde jaar op rij bleven Europese aandelen achter bij de algehele markt. Wel merkt DWS op dat de relatieve achterstand in 2024 slechts 3,6% bedroeg, tegenover 14% in 2022. De matige prestaties van met name middelgrote en kleine Europese bedrijven waren vooral te wijten aan het feit dat zij door ongebruikelijke ontwikkelingen, zoals de coronacrisis, minder goed vooruit konden kijken voor hun winstverwachtingen.

Lees ook Bankensector | Liever Europese aandelen dan Amerikaanse

DWS ziet steeds meer signalen die wijzen op een ommekeer die Europese mid- en smallcaps in de kaart kan spelen. Allereerst verwacht DWS dat de rente in de eurozone in de loop van dit jaar daalt van 3 naar 2% waardoor bedrijven nog meer bereid zijn om te investeren. Nadat de ECB vorig jaar de rente stapsgewijs heeft verlaagd, is het kredietvolume sinds het derde kwartaal toegenomen. Ook ziet DWS voorzichtige tekenen van economische groei in de eurozone, waarbij belangrijke indicatoren stabiliseren.

Cyclische sectoren bieden kansen

Als derde punt stipt de vermogensbeheerder aan dat de bedrijfswinsten weer groeien in 2025 en dat deze bij mid- en smallcaps twee keer zo hoog kunnen liggen als bij largecaps.

Lees ook Instapmoment | Cyclisch aandeel op laagste niveau in vijf jaar

DWS ziet in Europa kansen voor cyclische sectoren en dan met name de industrie en consumptiegoederen. Voor de industrie adviseert de analist de elektrificatietrend in de gaten te houden. Wel is het van belang dat de industrie ondersteuning krijgt van de wereldwijde productiecyclus. Bij consumptiegoederen zijn volgens DWS de ontwikkelingen binnen e-commerce van groot belang.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert