Beleggers Belangen Live

Diverse analisten | Zonnig vooruitzicht Air France-KLM

Christian Slagter-Koster

Analisten verwachten goede zomer voor Air France-KLM. De vliegmaatschappij vervoerde het afgelopen kwartaal 19,7 mln mensen, een toename van meer dan 35% op jaarbasis. 

De bezettingsgraad bedroeg 86,1%. Samen met het verhogen van de ticketprijzen deed dit de omzet van de luchtvaartmaatschappij over het eerste kwartaal stijgen met 42,4% naar meer dan €6,3 mrd. Het nettoverlies liep over dezelfde periode terug van €552 mln naar €344 mln.

 

Bernstein Research herhaalde het verkoopadvies voor Air France-KLM. Zij stellen dat het nettoverlies en operationeel verlies hoger uitvielen. Wel verwacht Bernstein Research dat de zomeractiviteiten van de luchtvaartmaatschappij sterk zullen zijn. Air France-KLM rekent zelf op een benutte capaciteit van 90% tot 95%. Het koersdoel is door Bernstein Research vastgesteld op €1,25.

Aandeel Air France KLM op ‘kopen’ bij

Volgens JPMorgan was de ebit van Air France-KLM over het eerste kwartaal iets lager dan verwacht, maar heeft dit weinig invloed op de ebit-raming voor heel 2023 en kan die mogelijk nog opwaarts bijgesteld worden. Zij hanteren daarom een koopadvies met een koersdoel van €2,30.

Stifel ziet dat de vooruitzichten voor vraag en aanbod binnen de luchtvaartsector zijn verbeterd. Zij denken dat de ebit dit jaar op €2 mrd uit kan komen, waar de markt gemiddeld op €1,5 mrd rekent. Ondertussen is de druk op de balans van Air France-KLM door nieuwe wetgeving in Frankrijk afgenomen. De nettoschuld daalde ten opzichte van eind vorig jaar met €0,9 mrd naar €5,5 mrd en de nettoschuld/ebitda-ratio verbeterde van 1,8 naar 1,5.

Verder wordt het aandeel volgens Stifel tegen een korting van 30% ten opzichte van sectorgenoten verhandeld. Zij hebben daarom een koopadvies voor het aandeel Air France-KLM uitstaan met een koersdoel van €2,20.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert