Beleggers Belangen Live

Diverse analisten | Wijzigingen in taxatie voor Ahold Delhaize

Christian Slagter-Koster

Sinds de vierdekwartaalcijfers liggen de koersdoelen voor Ahold Delhaize dichter bij elkaar. Of het aandeel koopwaardig is, zijn de meningen echter over verdeeld. 

UBS stelt dat de aangepaste operationele winst van Ahold Delhaize duidelijk de consensusraming versloeg en ook de omzet iets hoger was dan waar de Zwitserse zakenbank zelf op rekende. Als gevolg daarvan hebben zij hun koopadvies voor de supermarktketen herhaald en hanteren een koersdoel van €33.

Ook voor Bernstein Research overtroffen de vierdekwartaalcijfers van Ahold Delhaize de verwachtingen, waarbij zij wijzen op de positieve ontwikkeling van de Amerikaanse activiteiten. Verder waren de marges in Europa ondanks de opgelopen energiekosten beter dan werd gevreesd. Bernstein Research heeft het advies voor laten staan op ‘kopen’ met een koersdoel van €32.

JPMorgan heeft vanwege negatieve valuta-effecten het koersdoel voor Ahold Delhaize verlaagd van €31,80 naar €31,20, maar wel het advies gehandhaafd op ‘kopen’. De Amerikaanse zakenbank vindt dat in vergelijking met Carrefour een kleine waarderingspremie voor Ahold Delhaize is gerechtvaardigd. De volumes, marges en vooruitzichten van de Zaanse grootgrutter zijn stabieler dan die van de Franse concurrent, aldus JPMorgan.

De vergelijkbare omzetgroei versloeg volgens Berenberg de gemiddelde verwachting en de supermarktketen ligt op koers om de uitdagingen in de lopende jaren het hoofd te bieden. Zodoende is het koersdoel door de analisten met €0,50 opwaarts bijgesteld naar €30,90 en het advies onveranderd gebleven op ‘houden’.

Jefferies vond de winstgevendheid van Ahold Delhaize over het vierde kwartaal beter dan verwacht en heeft naar aanleiding daarvan het koersdoel verhoogd van €27 naar €28,50. Verder heeft de Amerikaanse zakenbank ook de omzet- en winstverwachtingen voor 2023 en 2024 opwaarts bijgesteld, terwijl het advies voor het aandeel Ahold is blijven staan op ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert