Beleggers Belangen Live

Comgest | Het is geen sprint maar een marathon

Athlete running on an all-weather running track alone. Runner sprinting on a blue rubberized running track starting off using a starting block.
Christian Slagter-Koster

Hoe de marathonlopers van de aandelenmarkten zich onderscheiden van de sprinters.

Een van de oudste onderdelen van de Olympische Spelen is de marathon. De sporters met de beste kansen op een overwinning, zijn degenen die uithoudingsvermogen en veerkracht tonen en natuurlijk hun hoge looptempo langdurig vasthouden.

Comgest stelt dat deze kwaliteiten ook gewild zijn op de aandelenmarkt. De marathonlopers van de aandelenmarkten laten elke keer weer hoge eencijferige groei zien en doen dit consistent over lange perioden. Deze bedrijven hebben een aantal speciale kenmerken die hen in staat stellen om op lange termijn succesvol te zijn en te blijven.

Sterke winstgroei

Allereerst heeft een marathonloper op de beurs een sterke winstgroei en voldoende geld in kas, zodat het onafhankelijk van de kapitaalmarkt overnames met een laag risico kan doen. Volgens Comgest is L’Oréal een bedrijf die dit spelletje in de vingers heeft.


Het Franse cosmeticabedrijf deed zeer gerichte overnames die dankzij hoge synergieën de groei aanjaagden. Een daarvan was de aankoop van CeraVe in 2016, waardoor L’Oréal het merk wereldwijd kon uitbreiden en de overname sinds 2017 één procentpunt bijdroeg aan de jaarlijkse groei van het cosmeticabedrijf.

Eigen kracht

Veel beursgenoteerde marathonlopers vertrouwen ook op hun eigen kracht en Comgest vindt WEG een indrukwekkend voorbeeld hiervan. Het Braziliaanse bedrijf begon in 1961 als elektromotorenproducent en groeide dankzij verticale integraties uit tot een wereldwijde one-stop-shop in de hele elektrische waardeketen.

Lees ook Zes beleggingen voor diversificatie in een complexe wereld

Om de top te bereiken moeten marathonlopers op een gegeven moment over de grenzen gaan om de lange duurloop te voltooien. Novo Nordisk heeft in de ogen van Comgest bewezen dat deze strategie van internationale expansie cruciaal is geweest voor zijn leidende positie op het gebied van diabetesbehandeling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert