Beleggers Belangen Live

Bernstein Research | Favoriete aandelen van de autofabrikanten

Christian Slagter-Koster

Binnen de Europese autosector geeft Bernstein Research de voorkeur aan Renault en Mercedes-Benz. De overige spelers zijn het aanhouden waard. 

Een hogere rente op de kapitaalmarkten heeft waarschijnlijk gevolgen voor alle grote autofabrikanten, aldus Bernstein Research. Renault, Mercedes-Benz, Volkswagen en BMW hebben hun eigen kredietfinanciers en worden daarom volgens de analisten direct beïnvloed door de ontwikkelingen op de kredietmarkten.

Voor Renault hanteert Bernstein Research een koopadvies met een koersdoel van €55. Volgens de analisten weet de Franse autofabrikant dankzij sterke prijzen en een gunstige productmix de stijging van de grondstoffenprijzen te compenseren.

Ook voor Mercedes-Benz luidt het advies ‘kopen’. Ondanks de luxestrategie blijft de waardering van de Duitse autofabrikant steken in de gebruikelijke bandbreedte voor premium autofabrikanten. Verder wijst Bernstein Research erop dat er een groot aantal winstgevende nieuwe modellen in de startblokken staat. Het koersdoel is begin maart door de analisten nog verhoogd van €85 naar €90.

Automakers op houden

Voor Volkswagen staat het advies op ‘houden’ en het koersdoel bedraagt €145. Bij de autofabrikant uit Wolfsburg zijn de toegenomen kapitaaluitgaven de belangrijkste last.

BMW zet volgens Bernstein Research de toon binnen de sector, maar beleggers moeten wachten op een beter moment om het aandeel te kopen. Daarom luidt het advies voor BMW ‘houden’. Wel is het koersdoel verhoogd van €90 naar €105.

Stellantis en Volvo, dat onderdeel is van het Chinese Geely, werken samen met partners, waardoor de financiering hun balansen niet beïnvloedt. Voor Stellantis luidt het advies ‘houden’, omdat de vooruitzichten iets te wisselvallig geformuleerd zijn voor Bernstein Research om enthousiast te worden. Het koersdoel is vastgesteld op €17.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert