Beleggers Belangen Live

Apple | AI als nieuw verdienmodel

Christian Slagter-Koster

AI kan een belangrijke inkomstenbron worden voor Apple.

Apple rolt gefaseerd Apple Intelligence uit. Het AI-systeem dat spraakassistent Siri verbetert en helpt bij het automatisch genereren van e-mails en afbeeldingen, is al beschikbaar als bètaversie.

Naar verwachting zal het kort nadat de iPhone 16 in de verkoop gaat officieel worden gelanceerd. In eerste instantie zullen Chinezen en Europeanen geen toegang hebben tot de nieuwe functionaliteiten.

Software en diensten vormen een steeds belangrijkere inkomstenbron voor Apple. In het afgelopen kwartaal bracht de dienstendivisie Apple $24,2 mrd op en dat is uniek. Veel andere hardwarefabrikanten zijn er nog niet in geslaagd om software te gelde te maken. Apple biedt naast Apple TV+ ook Apple One aan, een abonnement dat voor $19,95 gebruikers toegang geeft tot verschillende diensten, waaronder Apple Music.

Lees ook Ontketenen van AI-revolutie

Hoge investeringen

Counterpoint Research verwacht dat Apple de hoge investeringen die gepaard gaan met AI zal willen doorberekenen aan zijn gebruikers, door de meer geavanceerde apps in abonnementen te gieten. Dit is niet ongebruikelijk.

Zo biedt OpenAI abonnementen aan voor geavanceerdere ChatGPT-functies en brengt Microsoft kosten in rekening voor zijn AI Copilot-tool. Ook Apple’s grote rivaal Samsung zou verschillende verdienmodellen voor zijn geavanceerde software overwegen.

De analist stelt dat Apple Intelligence het bedrijf de mogelijkheid biedt om zijn toch al loyale klantenbestand verder aan zich te binden. De AI zal namelijk leren van het gedrag van de gebruiker en verder personaliseren. Counterpoint Research schat in dat Apple tussen de $10-20 per maand zou kunnen vragen voor Apple Intelligence en het mogelijk als onderdeel van Apple One zal aanbieden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert