Beleggers Belangen Live

Analisten vrezen gevolgen nieuwe Amerikaanse importheffing voor Mexico

Photo by Jorge Aguilar on Unsplash
Christian Slagter-Koster

De Amerikaanse president Donald Trump legt Mexico op 10 juni een importheffing van 5% op voor alle goederen die dat land exporteert naar de VS. Trump vindt dat Mexico te weinig doet om illegale immigratie in de VS een halt toe te roepen.

De Amerikaanse president heeft verder gedreigd dat zo lang de Mexicaanse regering geen actie onderneemt, de importheffing maandelijks met 5 procentpunten wordt verhoogd tot maximaal 25% in oktober.

Fundamentele wijziging

De aankondiging is voor veel analisten een verrassing. Marktvorsers van MUFG-bank wijzen erop dat Mexico juist bezig was om een nieuw handelsakkoord met de VS en Canada formeel te ratificeren. De actie van Trump gooit nu zand in de machine.

Analist Ulrich Leuchtmann van Commerzbank stelt dat het Amerikaanse handelsbeleid een fundamentele wijziging heeft ondergaan, nu importheffingen worden gebruikt als hulpmiddel voor het bewerkstelligen van niet-economische doelen. De stap verkleint volgens analisten van de Australia & New Zealand Banking Group bovendien de kans op een handelsakkoord tussen de VS en China. Zij vragen zich af wat het voor zin heeft om een deal te maken als de VS zomaar willekeurig invoerheffingen oplegt.

Duitse autoproducenten onder druk

De aankondiging van Trump leidde ertoe dat onder meer de aandelenkoersen van Duitse autoproducenten sterk daalden. BMW, Daimler en Volkswagen hebben fabrieken in Mexico. Daardoor profiteren zij niet alleen van lage arbeidskosten, maar ook van de handelsovereenkomsten die Mexico heeft met de VS. Automotive-analist Arndt Ellinghorst van Evercore stelt dat BMW’s fabriek in het Mexicaanse San Luis Potosi goed is voor bijna 20% van de totale productie van de Duitse autofabrikant voor de Amerikaanse markt.

ING denkt tot slot dat door de nieuwe importheffing de obligatierally in leven blijft en de dollar zijn waarde zal vasthouden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert