Beleggers Belangen Live

Analisten verdeeld over optimisme GoPro

Christian Slagter-Koster

GoPro realiseerde over het tweede kwartaal een omzetstijging van 3% tot $292 mln, terwijl het nettoverlies daalde van $37,3 mln naar $11 mln. De Amerikaanse producent van actioncams bracht de operationele kosten het afgelopen kwartaal met $5 mln terug, waardoor de brutomarge op jaarbasis verbeterde van 29 naar 35%.

GoPro is optimistisch over de tweede jaarhelft en verwacht nieuwe producten te lanceren. Mede daardoor heeft het bedrijf de raming voor de omzetgroei over heel 2019 verhoogd van 7-10% naar 9-12%.

Verdeeldheid analisten

Voor Morgan Stanley waren de tweedekwartaalcijfers iets slechter dan verwacht, maar bieden de verhoogde verwachtingen voor 2019 enige compensatie.

Wedbush denkt dat de tweedekwartaalcijfers een ommekeer kunnen betekenen voor de winstgevendheid van het bedrijf. De analisten vinden het bewonderenswaardig dat GoPro zich weer focust op zijn belangrijkste camera en dat het bedrijf definitief geen nieuwe drone lanceert. Vorig jaar stopte het bedrijf nog met de productie van drones. Wel houdt Wedbush een slag om de arm, omdat er vooralsnog weinig details bekend zijn over de nog te lanceren producten.

Verder stelt Wedbush dat het vooralsnog onduidelijk is of GoPro in staat zal zijn om een duurzame groei te realiseren. In de aanloop naar de lancering van nieuwe producten is optimisme volgens Wedbush op zijn plaats, terwijl Morgan Stanley juist vindt dat deze producten tot teleurstelling kunnen leiden.
Als GoPro daarbij te hoge prijzen rekent denkt Morgan Stanley dat de verwachtingen voor 2020, waarin het bedrijf rekent op een verder stijgende omzet en hogere marges, in gevaar komen.

Morgan Stanley heeft zijn verkoopadvies en koersdoel van $5 voor GoPro herhaald. Wedbush hanteert voor GoPro een houdadvies en heeft het koersdoel verlaagd van $6 naar $5,50.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert