Beleggers Belangen Live

Volop werk aan de winkel voor Beter Bed

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

‘Groei’ is jarenlang het adagium geweest van Beter Bed uit Uden, maar in 2013 en 2014 nam het aantal winkelfilialen juist af. Het afgelopen jaar zien we weer expansie en zelfs een eerste kleine overname. De financiële markten verwachten nu meer vuurwerk van het bedrijf.

Economische stagnatie, zwakte in de huizenmarkt en een gering vertrouwen onder consumenten vormden in 2012 en 2013 zelfs voor de gelouterde retailers van Beter Bed een giftige cocktail. De autonome omzet kromp in die jaren met respectievelijk 4,7 en 11,2%. Over die jaren halveerde de genormaliseerde nettowinst tot een niveau van €14,0 mln (€0,65 per aandeel). Na nog eens een winstval van 10% in de eerste helft van 2014 volgde een sterk herstel. Het jaar 2014 werd afgesloten met een nettowinst van €16,9 mln.

Het afgelopen jaar ging het resultaat met liefst eenderde omhoog tot €22,6 mln. Uit de jaarcijfers 2015 valt op te maken dat de autonome expansie vooral in de eerste jaarhelft heeft plaatsgevonden. Ceo Ton Anbeek toonde zich niettemin positief over de vooruitzichten voor 2016, waarbij de onderneming vooral baat denkt te hebben van de historisch lage hypotheekrente. Beter Bed zal er echter hard aan moeten trekken om de autonome groei voort te zetten. De vergelijkingsbasis wordt immers steeds sterker en ook het retail-landschap is aan grote veranderingen onderhevig. Het is dan ook niet voor niets dat beleggers meer verwachten van het bestuur waar het gaat om overnames om zo via synergetische effecten de resultaten naar een hoger plan te tillen. Ondanks het forse resultaatherstel is de beurskoers van Beter Bed over de afgelopen twaalf maanden per saldo niet van zijn plaats gekomen. ‘Als Beter Bed het overnameproces niet zelf opstart, valt niet uit te sluiten dat private equity als actieve consolidator opstaat’, aldus SNS analist Gerard Rijk in een rapport van een maand terug.

‘From Good to Gread’
In 2015 lanceerde Beter Bed de nieuwe strategie 2016-2020 getiteld ‘From Good to Gread’ teneinde de attractie- en transactiekracht van de verschillende formules de komende jaren verder te versterken. Speerpunten van deze strategie zijn klanttevredenheid, innovatie, omni-channel e-commerce, IT-systemen, logistiek en expansie. Het gaat hier dus vooral om autonome expansiemogelijkheden, maar Beter Bed noemt nadrukkelijk ook acquisities. Het concern is nu actief in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland en toetreding van nieuwe landen wordt zeker nagestreefd. Landen als Frankrijk en Denemarken zijn wel eens voorbijgekomen. Momenteel komt 58% van de omzet uit Duitsland, 30% uit Nederland en 12% uit de overige landen. Ook daar kan dus nog versterking plaatsvinden.

Het goede management en de krachtige financiële positie zullen er naar verwachting voor zorgen dat Beter Bed marktaandeel kan blijven winnen

Vorig jaar oktober werd het Oostenrijkse BettenMax ingelijfd. Dit bedrijf is actief als discountretailer van matrassen en bedtextiel en is goed voor een jaaromzet van circa €5 mln, tegen €385 mln voor Beter Bed. De aanwinst telt achttien filialen die allemaal omgevormd zijn naar de retailformat Matratzen Concord dat daarmee 86 filialen telt in Oostenrijk. Beter Bed is daarmee een van de grootste spelers op de Oostenrijkse markt met een landelijke dekking. Geen nieuwe geografische markt dus, maar Beter Bed mag zich na deze aankoop wel marktleider in het land noemen. Het genoemde investeringsprogramma ter versterking van de formules brengt uiteraard kosten met zich mee. Zo stegen vorig jaar de kosten met 3,2% tot €191,5 mln. Assortimenten werden aangepast, reclamecampagnes opgevoerd en vernieuwd, levertijden verkort en winkels verbouwd en nieuwe winkelconcepten getest. Dit heeft er toe geleid dat de kosten per filiaal in 2015 gemiddeld met 4,6% zijn gestegen tot €166.200.

Beter Bed had in het verleden zijn succes vooral te danken aan het feit dat het de kosten per winkel wist te drukken door nieuwe filialen te openen en minder rendabele te sluiten. Daardoor was het bedrijf beter bestand tegen omzetverlies en wist het extra sterk uit recessies op te staan. Beleggers zullen deze ontwikkeling nauwgezet volgen. Gezegd zij dat ondanks de gestegen kosten zowel de brutomarge als de operationele marge in 2015 verder omhoog ging. De brutomarge – omzet minus inkoopkosten – steeg van 57,3 naar 57,7%. Verbeterde inkoopcondities, wijziging in de verkoopmix en productvernieuwing droegen daartoe bij. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet nam toe van 6,3 naar 8,0%. De kosten zijn derhalve nog steeds uitstekend onder controle en dat geldt ook voor het werkkapitaal dat verder kon worden teruggebracht.

Online verkopen
Ook wijzigingen op het gebied van internet vallen binnen de radar van investeerders. Beter Bed bezit eigen webshops en heeft door samenwerkingsverbanden met Wehkamp, Bol en Amazon een stuk eerder op verkoop via internet ingezet dan het teloor gegane Macintosh. De slaapkamerdetaillist leunt echter toch vooral op de fysieke winkels. Wellicht dat het product zich minder leent voor online-aankoop. Een matras wil je vaak eerst testen, maar dat dachten velen ooit ook van schoenen. Beter Bed ziet zijn toekomst vooral in de combinatie van online en fysiek, de onmi-channel strategie. ‘Vergroting van het marktaandeel in een omni-channel retailomgeving’, zo omschrijft Beter Bed de doelstelling. Om daar gelijk aan toe te voegen dat dit de diverse formules voor uitdagingen stelt, die per land weer verschillend zijn. De komende jaren zal in alle geografische regio’s een ‘web-only’ assortiment en uitbreiding van het aanbod van bedtextiel ter hand worden genomen. Er zal veel geïnvesteerd moeten worden in de e-commerce organisatie om tot een ‘fair share’ in de online omzet te komen, zo stelt het concern in het jaarverslag. Over wat voor percentage we het dan hebben, staat er niet bij vermeld. Internet gaat dus steeds belangrijker worden voor Beter Bed. Uitbreiding van het aantal filialen staat ook op de agenda. Voor de formule Matratzen Concord staan winkelopeningen op stapel in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en ook in Spanje wordt expansie voorzien.

Financiële positie sterk
Beter Bed kan nog altijd bogen op een ijzersterke financiële positie. Met een eigen vermogen van €75,8 mln bedraagt de solvabiliteit 57,5% (2014: 58,6%). Langlopende schulden zijn er nauwelijks en per saldo is er sprake van een kasoverschot van ruim €20 mln. Dit stelt Beter Bed in staat verder te groeien en tegelijkertijd een aantrekkelijk dividend uit te keren. Over 2015 wordt in totaal €0,87 uitgekeerd, wat evenals over 2014 neerkomt op een pay-outratio van 85%. Afgelopen november is hier al €0,39 van uitgekeerd.

Het goede management en de krachtige financiële positie zullen er naar verwachting voor zorgen dat Beter Bed marktaandeel kan blijven winnen. Verdere internationalisatie is wel gewenst en lijkt ook slechts een kwestie van tijd. Over het algemeen zijn de vooruitzichten redelijk goed. Het bedrijf telt dit jaar circa vijftig filialen extra en de lage hypotheekrente houdt de huizenmarkt volop in beweging. Wel wordt zoals gezegd de vergelijkingsbasis steeds sterker, met name in Duitsland en Oostenrijk. Daarnaast stellen het niet al te uitbundige consumentenvertrouwen, de opkomst van internet alsmede de zwakke ontwikkelingen in de winkelstraten en op de woonboulevards Beter Bed voor grote uitdagingen.

Lees ook: Technische Analyse Beter Bed

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert