Beleggers Belangen Live

Vivendi doet weer onverwachte stap

A sign hangs outside the headquarters of Vivendi SA in Paris, France, on Wednesday, Aug. 31, 2011. Vivendi SA would consider purchase offers for any of its assets, Chief Executive Office Jean-Bernard Levy said today. Photographer: Antoine Antoniol/Bloomberg

Het Franse mediabedrijf Vivendi gaat toch weer steeds meer uitstapjes doen buiten de muziek- en tv-wereld. Wij vinden dat geen goede zaak.

Nadat Vivendi jarenlang bezig is geweest om schoon schip te maken en zichzelf van een onoverzichtelijk, slechtlopend conglomeraat om te bouwen tot een bedrijf dat ‘slechts’ actief is in tv en muziek, heeft de razernij weer toegeslagen. Onder leiding van topman Vincent Bolloré zijn er weer ongerijmde initiatieven. Zo is opnieuw een groot belang in telecom (Telecom Italia) en computergames (Gameloft) genomen. Bij de eerstekwartaalcijfers is aangekondigd dat Vivendi ook advertentiebureau Havas wil inlijven. Dat is feitelijk een uitgemaakte zaak, want Bolloré is daar meerderheidsaandeelhouder van. Vivendi lijkt een speeltje te zijn geworden van de topman. Bedrijfseconomische overwegingen zijn kennelijk niet altijd doorslaggevend meer voor Vivendi om initiatieven te nemen. Voor dergelijke bedrijven zijn wij allergisch.

Wisselend beeld
De kwartaalcijfers zelf kenden grote positieve kanten en grote negatieve. Om met de laatste te beginnen: de omzet steeg weliswaar met 7%, naar €2,7 mrd, maar de operationele kosten stegen sneller, waardoor het operationeel inkomen (ebita) afnam met 33%, tot €153 mln. De nettowinst daalde zelfs met 88%, naar €101 mln, maar die scherpe daling kwam in belangrijke mate door enkele grote positieve posten in het eerste kwartaal van 2016. Zonder deze en zonder de belastingeffecten ervan kwam de (aangepaste) nettowinst uit op €155 mln, wat zelfs een toename van 57% was (van €99 mln).

Het belangrijkste van een bedrijf is echter de operationele gang van zaken en die was dus niet denderend. De muziekactiviteiten van Universal Music Group stegen net als in het vierde kwartaal. De abonnements- en streaminginkomsten zorgden voor groei. De tv- en filmactiviteiten van Canal+Group kenden echter een lagere omzet door Frankrijk. Het bedrijf ziet er herstel in 2017. Wij wachten af en zijn huiverig voor de vreemde plannen. Bij een hoge k/w van 27,9 blijven wij bij ons verkoopadvies.

Lees ook: Vivendi toont zich ambitieus


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert