De halfjaarcijfers van Unilever zijn zowel qua omzet als operationele winstgevendheid wat beter dan voorzien. De vooruitzichten voor geheel het jaar werden min of meer bevestigd.
Beleggers reageerden gematigd positief op het halfjaarbericht van Unilever. De cijfers zijn wel wat gemengd. In een voorbeschouwing had ik al aangegeven dat er meer vuurwerk nodig is op acquisitie- en desinvesteringsvlak om de koers echt in beweging te krijgen.
Unilever boekte over het tweede kwartaal een onderliggende omzetgroei van 3,8% en 3,4% over de eerste jaarhelft. Volumes en prijs lagen redelijk in evenwicht. De marktverwachting lag op een omzetgroei van 3,3% over de eerste jaarhelft.
Prognose
Het waren weer Personal Care en Beauty & Wellbeing die de sterkste groei lieten zien en ook vooral in Noord-Amerika. Analisten waren juist wat terughoudend omtrent de groei in de ontwikkelde landen. Echter, ook de af te splitsen ijstak (zie kader) deed het met een onderliggende omzetgroei van 5,9% goed. De gerapporteerde halfjaaromzet van €30,1 mrd ligt wel 3,2% lager dan vorig jaar, door zwakke Latijns-Amerikaanse valuta en de Amerikaanse dollar en in mindere mate desinvesteringen.
De onderliggende operationele marge van 19,3% ligt 30 basispunten lager dan vorig jaar, maar toch wel een stukje beter dan de 18,8% waar analisten op rekenden. Alle onderdelen ervaarden margedruk, uitgezonderd de relatief laag renderende voedingstak. De onderliggende winst per aandeel over de eerste jaarhelft is uitgekomen op €1,59 (-2,1%), ook hoger dan de verwachte €1,51.
Unilever blijft bij de prognose dat de onderliggende omzetgroei dit jaar 3-5% zal bedragen, waarbij het tweede semester wat meer groei zal laten zien. De markt rekent op een groei van 3,9%, wat dus nog wel een uitdaging wordt. De onderliggende operationele marge zal zoals eerder beloofd hoger uitkomen dan de 18,4% van vorig jaar. Unilever is daarmee goed op weg en beloofde ook over de tweede jaarhelft een marge van minstens 18,5%. Als teken van vertrouwen verhoogt Unilever het kwartaaldividend met 3% tot €0,4528 per aandeel.
[su_tab title=”Transformatie verder”]Unilever zegt dat ook na de afsplitsing van de ijsdivisie, waar het een belang van minder dan 20% in zal behouden, de transformatie doorgaat. De volgende fase is het bouwen van een marketing- en verkoopmachine, aldus het concern. De nadruk ligt hierbij duidelijk op de best presterende onderdelen Beauty & Wellbeing en Personal Care.
Investeringen in de Verenigde Staten en India worden opgevoerd en Unilever zal zich nog meer richten op premium segmenten. Dit dient het concern tot een consistente outperformer te maken. Beleggers horen dit al jaren en willen drastischer stappen zoals bijvoorbeeld verkoop van de eveneens matig renderende schoonmaakmiddelentak Home Care.[/su_tab]
Advies aandeel Unilever op ‘houden’
Het is allemaal niet heel schokkend, al zijn concurrenten Procter & Gamble en Nestlé nog minder uitbundig. Ik volsta met het houdadvies (Investeerderspagina) in afwachting van meer strategisch nieuws.